Komisja Europejska zmienia limity emisji CO2. Polska może stracić
- 14 marca 2025 12:34
- Opracował: RW

fot. LG Energy Solution Wrocław
Komisja Europejska ogłosiła plan zmian limitów emisji CO2 dla producentów samochodów. Mogą oni w tym i w kolejnym roku sprzedać więcej spalinowych samochodów niż wymagały tego pierwotnie określone cele. Jednak najpóźniej w 2027 roku będą musieli nadrobić sprzedaż elektryków.
Zdaniem Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności osłabienie wymogów może mieć negatywne konsekwencje dla rozwoju elektromobilności w krajach Europy Środkowo-Wschodniej i Południowej – tych, gdzie adaptacja BEV-ów przebiega znacznie wolniej, niż w pozostałych częściach UE.
Przewodnicząca Komisji Europejskiej, Ursula von der Leyen, ogłosiła w ubiegłym tygodniu wnioski z drugiego spotkania grupy Strategicznego Dialogu nt. Przyszłości Europejskiego Przemysłu Motoryzacyjnego (Strategic Dialogue on the Future of the European Automotive Industry). Podczas konferencji prasowej poruszyła trzy priorytetowe obszary działań przemysłu motoryzacyjnego w Europie: innowacje w zakresie autonomicznej jazdy, transformacja w kierunku czystej mobilności oraz konkurencyjność łańcuchów dostaw, w szczególności baterii. Ten ostatni jest szczególnie istotny dla Polski. Jesteśmy bowiem europejskim liderem jeśli chodzi o produkcję baterii, które zasilają m. in. samochody elektryczne. Oprócz LG Energy Solution Wrocław w naszym kraju istnieją również m.in. Mercedes- Benz Manufacturing Poland, BMZ Poland, Clean Power Technology, Northvolt Poland, Umicore, SK Innovation czy Foosung Poland.
Kluczowa zmiana – elastyczne cele emisji CO2
Jednak kluczową zmianą, którą ogłosiła Ursula von der Leyen, jest zwiększenie elastyczności w zakresie celów emisji CO2 – producenci otrzymali trzy lata na spełnienie limitów pierwotnie wymaganych do końca 2025 roku. Wiąże się to zapewne z ubiegłorocznym wyhamowaniem inwestycji w elektromobilność przez znaczną część europejskich koncernów samochodowych.