Toshiba wprowadza na rynek superwydajną baterię litowo - jonową
- 9 kwietnia 2025 11:40
- autor: Rafał Wąsowicz

fot. toshiba
Japoński gigant Toshiba wprowadza na rynek nowy moduł SCiB o dwukrotnie większej wydajności rozpraszania ciepła. Można będzie go użyć w autobusach elektrycznych, statkach elektrycznych oraz jako stacjonarne magazyny energii. Zastosowane w nowym module aluminium znacznie wydłuża żywotność baterii.
Rozwój rynku bateryjnego przyśpiesza wraz ze wzrostem zapotrzebowania nie tylko na magazyny energii. Szybko rośnie także światowa flota aut elektrycznych. Polska, jako drugi na świecie i największy w Europie producent baterii niejako z urzędu musi śledzić światowe trendy, aby dotrzymywać kroku konkurencji.
Bateria z aluminiową płytę bazową – hit z Japonii
Najnowszy hit pochodzi z Japonii od Toshiba Corporation, która właśnie wprowadziła na rynek nowy moduł SCiB, akumulator litowo-jonowy przeznaczony do stosowania w autobusach elektrycznych, statkach elektrycznych i zastosowaniach stacjonarnych. Nowy produkt ma aluminiową płytę bazową, która rozprasza około dwukrotnie więcej ciepła niż obecne moduły. Będzie dostępny od połowy kwietnia 2025 r. nie tylko w Japonii ale i na całym świecie.
Odporność na stałe szybkie ładowanie i rozładowywanie
Zastosowanie akumulatorów litowo-jonowych rośnie i jest coraz bardziej zróżnicowane, a popyt na akumulatory, odporne na stałe szybkie ładowanie i rozładowywanie w tak różnych zastosowaniach, jak autobusy elektryczne i wyrównywanie obciążenia mocy w zastosowaniach stacjonarnych, rośnie. Jednak stałe wprowadzanie i wyprowadzanie przy wysokich poziomach mocy w krótkim czasie generuje ciepło skracające żywotność akumulatorów. Wyzwaniem dla twórców akumulatorów jest zarządzanie odprowadzaniem ciepła i utrzymanie żywotności akumulatora przy jednoczesnym zapewnieniu dużej mocy wejściowej i wyjściowej w krótkim czasie.
Także modułu akumulatorowe
Akumulatory SCiB firmy Toshiba mają ujemną elektrodę z tytanianu litu, która zapewnia bezpieczną pracę, długą żywotność, niskie temperatury, szybkie ładowanie, wysokie wejście i wyjście oraz szeroki efektywny stan naładowania. Mogą być stosowane w pojazdach hybrydowych i zastosowaniach przemysłowych, w tym w autobusach elektrycznych, dźwigach, pociągach i pojazdach autonomicznych w centrach logistycznych. Oprócz pakietów akumulatorów i ogniw, Toshiba oferuje również moduły akumulatorowe, które można łączyć szeregowo lub równolegle, aby spełnić wymagane napięcia i pojemności.
Aluminium - doskonały przewodnik
- Użytkownicy produktów modułowych chcą równowagi między stałym wysokim wejściem i wyjściem w krótkim czasie a żywotnością akumulatora. Toshiba odpowiedziała na to rosnące zapotrzebowanie nowym modułem, który jako pierwszy ma aluminiową płytę bazową. Aluminium jest doskonałym przewodnikiem, a nowy moduł rozprasza ciepło z szybkością około dwukrotnie większą niż obecne moduły akumulatorowe – zaznacza w swojej informacji producent.
Aluminium ma niższą rezystancję cieplną niż materiały żywiczne zwykle stosowane w płytach bazowych. Jednak ponieważ jest przewodnikiem, płyta bazowa musi być izolowana od ogniw akumulatora. Toshiba opracowała nową strukturę, która osiąga wymaganą odporność na napięcie, umożliwiając komercjalizację. W przypadku użycia z tym samym systemem chłodzenia, który jest zwykle stosowany przez klientów, i w typowych warunkach pracy, wydajność rozpraszania ciepła jest w przybliżeniu dwukrotnie większa niż w przypadku obecnych modułów, co znacznie wydłuża żywotność baterii.