Tesla spada ale pozostaje liderem. Europejski rynek samochodowy na plusie
- 24 kwietnia 2025 09:30
- Opracował: Rafał Wąsowicz

fot. RW
Marzec był drugim najlepszym w historii miesiącem w Europie pod kątem rejestracji samochodów elektrycznych (BEV). Pomimo dalszego spadku wolumenu liderem spzredaży wśród elektryków wciąż jest Tesla. Cały europejski rynek nowych samochodów wykazał oznaki poprawy w marcu, a rejestracje nowych aut osobowych osiągnęły 1 423 340 sztuk, co stanowi wzrost o 3,2% w porównaniu z marcem 2024 r.
Wielka Brytania była główną siłą napędową wzrostu jako największy rynek w ciągu miesiąca, z wolumenem o 13%. Wzrost odnotowano również we Włoszech i Hiszpanii, podczas gdy Niemcy i Francja odnotowały spadek, przy czym spadek wyniósł odpowiednio 3,9% i 15%.
Marzec rekordowy
- Marzec był bardzo dobrym miesiącem dla rejestracji BEV w Europie, wskazując, że pozytywna reakcja, którą obserwujemy na stale poszerzającą się ofertę, ma wreszcie rzeczywisty wpływ na cały rynek – skomentował Felipe Munoz, analityk Jato Dynamics.
Dane Jato Dynamics dla 28 rynków w całym regionie pokazują, że w marcu zarejestrowano 240 891 pojazdów elektrycznych (BEV). Jest to drugi najwyższy wynik w historii tego układu napędowego od grudnia 2022 roku, kiedy rejestracje osiągnęły 275 108 sztuk. W ubiegłym miesiącu BEVy stanowiły 16,9% całkowitych rejestracji aut osobowych, co oznacza wzrost udziału w rynku o 2,7 punktu procentowego w porównaniu z marcem 2024 r. Jeśli chodzi o zarejestrowane jednostki, był to też najmocniejszy kwartał dla BEV w historii.
Tesla spada ale wolniej
Pomimo impetu związanego z absorpcją BEV w Europie, Tesla – największy na świecie producent elektryków pod względem wielkości sprzedaży w 2024 roku (minimalnie wyprzedziła BYD-a przyp. red.) – odnotowała 30-procentowy spadek rejestracji. Jednak pomimo negatywnego trendu, spadek odnotowany w marcu był mniej dotkliwy niż ten odnotowany w styczniu (-47%) i lutym (-44%). "
- Marka nadal zmaga się z wieloma problemami, nie tylko zmianą Modelu Y, ale i PR-owymi. Obecnie Tesla polega na Modelu 3, aby zrekompensować swoje straty - dodał Munoz.
Podczas gdy Model Y (-49%) i Model 3 (-14%) odnotowały znaczące spadki między styczniem a marcem, nadal były w stanie wyprzedzić wszystkie inne samochody elektryczne w Europie. Volkswagen ID.4 był na trzecim miejscu dzięki wyjątkowemu wzrostowi rejestracji o 115%, ale pozostał o 2000 sztuk poniżej Modelu 3.
Peugeot 208 wyprzedza Dacie
W marcu Dacia Sandero straciła tytuł najczęściej rejestrowanego nowego samochodu w Europie na rzecz swojego rywala ze Stellantis, Peugeota 208. Pomimo zmiany, Sandero nadal prowadził przez kwartał, a 208 na drugim miejscu. Wśród pierwszej dziesiątki Volkswagen Tiguan odnotował 42% wzrost rejestracji, podczas gdy Peugeot 2008 i Opel/Vauxhall Corsa również sprawdziły się dobrze.