Wodorowe ogniwa paliwowe Toyoty będą zasilać sztuczną inteligencję
- 23 maja 2025 12:00
- Opracował: RW

fot. toyota
Podczas targów Advanced Clean Transportation Expo Toyota Motor North America (TMNA) ogłosiła współpracę z firmą Rehlko, światowym liderem w rozwiązaniach energetycznych i systemach zasilania awaryjnego. W ramach partnerstwa Toyota będzie wyłącznym dostawcą wodorowych ogniw paliwowych wykorzystywanych w stacjonarnych generatorach energii Rehlko.
Rehlko specjalizuje się w urządzeniach, które zapewniają niezależność, elastyczność i bezpieczeństwo infrastrukturze krytycznej, obiektom i gospodarstwom domowym. Współpraca z Toyotą pozwala na rozszerzenie oferty o sprzęt zasilany wodorem.
- Integracja systemów Rehlko z technologią Toyoty stwarza ogromny potencjał dla czystej, niezawodnej i zrównoważonej energii, dopasowanej do potrzeb klientów i społeczeństwa, umożliwiając przy tym wszystkim inteligentną niezależność energetyczną w mobilności - powiedział Thibaut de Barros Conti, dyrektor generalny Toyota Hydrogen Solutions.
Bezemisyjne bezpieczeństwo energetyczne
Zainteresowanie paliwami alternatywnymi, w tym wodorem, stale rośnie, szczególnie w zastosowaniach stacjonarnych - zarówno jako awaryjne źródła energii, jak i podstawowe. Organizacjom, które poszukują rozwiązań bezemisyjnych w miejscu użytkowania, Rehlko zaoferuje generatory prądu zasilane ogniwami paliwowymi Toyoty, które będą projektowane i produkowane zgodnie z tymi samymi standardami co tradycyjne generatory.
Systemy zasilania oparte na wodorowych ogniwach paliwowych mogą wytwarzać energię elektryczną dla takich obiektów, jak centra danych, magazyny czy sieci off-grid, a także zabezpieczać sieci energetyczne przed ekstremalnymi warunkami pogodowymi i przeciążeniami, emitując jedynie parę wodną i powietrze.
- Generator o mocy 1 MW to przełomowy krok naprzód w zakresie bezpieczeństwa energetycznego dla klientów o kluczowym znaczeniu operacyjnym. Zapewnia niezawodność porównywalną z konwencjonalnymi rozwiązaniami, jednocześnie umożliwiając realizację celów związanych z redukcją do zera emisji powstających w miejscu wytworzenia. Klienci mogą już zamawiać to nowatorskie rozwiązanie - powiedział Charles Hunsucker, prezes Power Systems w Rehlko.
30 lat doświadczeń Toyoty w technologiach wodorowych
Pierwsza współpraca Rehlko i Toyoty polegała na zaprojektowaniu i instalacji 100-kilowatowego systemu zasilania wodorowego w szpitalu Klickitat Valley Health w stanie Waszyngton. Projekt ten wzmocnił lokalną infrastrukturę energetyczną i zapewnił zasilanie awaryjne placówki. W oparciu o jego sukces firmy wspólnie opracowały i skomercjalizowały system o mocy 1 MW, który odpowiada na rosnące zapotrzebowanie na niezależne źródła energii - Rehlko opracowuje kompletny system, a Toyota dostarcza technologię ogniw paliwowych.
Toyota od ponad 30 lat prowadzi intensywne badania i rozwój w zakresie technologii wodorowych ogniw paliwowych. Koncern wprowadził na rynek model Mirai, jeden z pierwszych seryjnie produkowanych samochodów z wodorowymi ogniwami paliwowymi, a następnie dostosował technologię do zastosowań przemysłowych. Rozwiązania Toyoty były testowane w skrajnych warunkach, w tym w temperaturach od -20°C po 65°C na pustyni w Dolinie Śmierci. Amerykański odział Toyoty prowadzi działalność badawczo-rozwojową, produktową i biznesową w siedzibie NA H2HQ w Kalifornii, a montaż modułów ogniw paliwowych odbywa się w Georgetown w stanie Kentucky.