Budżet 2026 r.: wydatki na transport i infrastrukturę transportową to 31,76 mld zł
- 2 września 2025 11:04

fot. pixabay
Skonsolidowana kwota wydatków na transport i infrastrukturę transportową zaplanowana w budżecie na 2026 r. wynosi 31,76 mld zł - wynika z projektu ustawy budżetowej opublikowanego w piątek przez Ministerstwo Finansów. Na wspieranie zrównoważonego rozwoju transportu zaplanowano 5,68 mld zł.
Na transport drogowy i infrastrukturę drogową zaplanowano 9,40 mld zł, na transport kolejowy i infrastrukturę kolejową - 12,80 mld zł, na transport morski i żeglugę śródlądową - 1,66 mld zł, na transport lotniczy i infrastrukturę lotniczą - 2,21 mld zł, a na wspieranie zrównoważonego rozwoju transportu zaplanowano 5,68 mld zł.
Te wydatki mają na celu między innymi modernizację, budowę, przebudowę oraz utrzymanie i ochronę infrastruktury transportowej, poprawę dostępności komunikacyjnej Polski, a także budowę i modernizację głównych europejskich korytarzy transportowych (sieć TEN-T).
Główne cele wydatków na transport kolejowy to utrzymywanie i poprawa stanu infrastruktury poprzez inwestycje, takie jak budowa, modernizacja i remonty linii kolejowych, przystanków, oraz dworców, wyeliminowanie wykluczenia komunikacyjnego poprzez uzupełnienie infrastruktury kolejowej między miejscowościami a miastami wojewódzkimi.
Środki będą też przeznaczone na budowę i modernizację linii kolejowych stanowiących główne europejskie korytarze transportowe (sieć TEN-T) przebiegające przez Polskę, nadzór nad bezpieczeństwem transportu kolejowego, bezpieczeństwo użytkowników na obszarach kolejowych oraz przestrzeganie praw pasażerów.
Planuje się też wzmocnienie roli transportu kolejowego w ogólnym transporcie oraz zwiększenie dostępności i poprawę jakości usług kolejowych.
W przypadku transportu drogowego główne cele wydatków budżetowych na rok 2026 to modernizacja, budowa, przebudowa oraz utrzymanie i ochrona infrastruktury drogowej, w tym sieci najważniejszych dróg w Polsce, zarządzanie siecią dróg krajowych, ich utrzymanie, remonty, budowa autostrad, dróg ekspresowych i pozostałych dróg krajowych.
Zaplanowano też środki na zwiększenie spójności sieci dróg krajowych dostosowanych do ruchu pojazdów o nacisku pojedynczej osi do 11,5 t, zapewnienie wymaganego stanu technicznego istniejącej infrastruktury oraz intensyfikacja działań zmniejszających negatywny wpływ infrastruktury drogowej na środowisko.
Do priorytetowych zadań zaliczono też budowę i modernizację głównych europejskich korytarzy transportowych (sieć TEN-T) oraz obwodnic i dróg krajowych odciążających miasta od nadmiernego ruchu, czy inwestycje w bezpieczeństwo ruchu drogowego, działania edukacyjne i informacyjne oraz usprawnienia w zarządzaniu ruchem.
Przewidziano też dofinansowanie budowy, przebudowy, remontów dróg gminnych i powiatowych oraz budowy mostów, a także finansowanie dróg lokalnych o znaczeniu obronnym.