ACEA: Elektryki rosną, ale powoli. Niemcy liderem, Francja na minus
- 26 września 2025 14:16
- Opracował: RW

fot. materiały prasowe Olandia
Według wyliczeń ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów) w sierpniu rynek motoryzacyjny w UE przechodzi znamienny, choć niepozbawiony wyzwań, etap transformacji. Choć ogólne rejestracje nowych aut nieznacznie spadły (–0,1% rok do roku), to rozwój samochodów elektrycznych (BEV) przyspiesza, osiągając 15,8% udziału w rynku. To wyraźny sygnał: elektryfikacja staje się integralną częścią mobilności w Europie.
Według najnowszego raportu ACEA, w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku w Unii Europejskiej zarejestrowano 1,13 mln nowych samochodów elektrycznych (BEV). Ich udział w rynku osiągnął 15,8%, wobec 12,6% rok wcześniej.
Hybrydy na prowadzeniu, spadki aut spalinowych
Największą popularnością cieszą się jednak hybrydy (HEV), które zdobyły 34,7% rynku – to 2,49 mln zarejestrowanych pojazdów. Plug-in hybrydy (PHEV) także rosną w siłę – odnotowały 631,8 tys. rejestracji, co daje 8,8% udziału w rynku. Tymczasem samochody benzynowe i diesla tracą na znaczeniu. Od początku roku do końca sierpnia stanowiły razem 37,5% rynku, wobec 47,6% rok wcześniej. Rejestracje aut benzynowych spadły o 19,7%, a diesla o 25,7%.
Niemcy dominują, Francuzi na minus ale nie w sierpniu
Największy wzrost rejestracji aut elektrycznych odnotowano w Niemczech (+39,2%), Belgii (+14,4%) i Holandii (+5,1%). Francja w ujęciu rocznym miała spadek o 2%, choć sam sierpień przyniósł tam imponujący wzrost +29,3%. W przypadku hybryd największe wzrosty należą do Francji (+30,5%) i Hiszpanii (+29,3%), a także Niemiec (+10,1%) i Włoch (+9,4%). Plug-in hybrydy rosną najszybciej w Hiszpanii (+99,9%), Niemczech (+61,2%) i we Włoszech (+62,6%).
Wyzwania i szanse
Choć elektryki i hybrydy notują dynamiczne wzrosty, ACEA podkreśla, że tempo rozwoju samochodów w pełni elektrycznych wciąż jest niższe niż wymagane dla realizacji celów transformacji transportu i neutralności klimatycznej. Rosnąca liczba BEV to także rosnące zapotrzebowanie na zieloną energię i infrastrukturę ładowania, co tworzy szansę dla rozwoju OZE, magazynów energii i inteligentnych sieci elektroenergetycznych w całej Europie.
Polska: szybki wzrost elektryków ale w ...swoim tempie
Według raportu PZPM/KPMG, w pierwszej połowie 2025 roku zarejestrowano 14 400 nowych samochodów w pełni elektrycznych (BEV) — to wzrost o ponad 62% rok do roku w porównaniu z analogicznym okresem 2024. W czerwcu 2025 padł rekord: 3 779 pojazdów elektrycznych (BEV) zarejestrowano w jednym miesiącu, co stanowiło aż 79% wzrostu w stosunku do czerwca 2024; udział tych aut na rynku osiągnął wtedy 7,6% nowych rejestracji w Polsce.
To pokazuje, że Polska nie tylko podąża za europejską falą elektromobilności, ale już buduje własne tempo — co stawia nas przed pilną koniecznością inwestycji w sieci ładowania, magazyny energii i czystą energię, by sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu.