Orlen VC zainwestował w przełomową technologię do produkcji syntetycznego paliwa lotni
- 29 września 2025 10:06
- Opracował: RW

fot. Orlen
Grupa Orlen poprzez fundusz Orlen VC zainwestowała w brytyjski start-up OXCCU, który opracował przełomową technologię produkcji syntetycznego, zrównoważonego paliwa lotniczego (e-SAF). Rozwiązanie wykorzystuje zeroemisyjny wodór i wychwycony dwutlenek węgla, odpowiadając na wyzwania związane z dekarbonizacją transportu lotniczego i wpisując się w unijne rozporządzenie ReFuelEU Aviation.
Zielony kierunek w lotnictwie
– Inwestujemy w technologie „jutra", by skutecznie transformować nasz biznes. Do 2035 roku chcemy być jednym z wiodących producentów SAF w Europie, a nowa inwestycja w technologię OXCCU pozwoli nam wzmocnić konkurencyjność i przybliży nas do neutralności emisyjnej – podkreśla Ireneusz Fąfara, prezes zarządu Orlen.
SAF (Sustainable Aviation Fuel) produkowany jest z odnawialnych i odpadowych surowców – m.in. zużytego oleju spożywczego, biomasy, zielonego wodoru czy wychwyconego CO₂. Jego zastosowanie może ograniczyć emisję gazów cieplarnianych nawet o 94% w porównaniu z tradycyjnym paliwem lotniczym.
Zgodnie z regulacjami ReFuelEU Aviation, już w 2025 roku udział SAF w sprzedaży paliw lotniczych na unijnych lotniskach powinien wynieść 2%, a do 2030 roku – 6%, w tym co najmniej 2% e-SAF.
Technologia z Oksfordu
OXCCU, spółka wydzielona z Uniwersytetu Oksfordzkiego, opracowała katalizator, który upraszcza i obniża koszty produkcji e-SAF. Dzięki temu proces przekształcania CO₂ i wodoru w syntetyczne paliwo jest bardziej efektywny. Technologia pozwala też wykorzystywać odpady biomasy, takie jak biogaz czy odpady drzewne, do wytwarzania niskoemisyjnych paliw lotniczych.
– Chcemy zbudować mocną pozycję na rynku zrównoważonych paliw lotniczych, w tym e-SAF. Technologia OXCCU daje przewagę konkurencyjną i szansę na stabilne dostawy w atrakcyjnej cenie – dodaje Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Rozwoju Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych Orlen.
OXCCU pozyskało w rundzie finansowania serii B 28 mln dolarów. W spółkę, oprócz Orlen VC, zainwestowały m.in. United Airlines Ventures Sustainable Flight Fund, Aramco Ventures, Eni Next, Trafigura Power Ventures, International Airlines Group, Safran Corporate Ventures oraz Uniwersytet Oksfordzki.
SAF już na europejskich lotniskach
Od 2025 roku SAF jest coraz szerzej dostępny na rynku europejskim. ORLEN dostarcza to paliwo m.in. do Warszawy, Krakowa, Katowic i Pragi, a dzięki działalności ORLEN Lietuva – także do Wilna, Rygi i Tallina.
Rozszerzanie oferty zrównoważonych paliw lotniczych przez ORLEN nie tylko pozwala realizować cele klimatyczne UE, ale również otwiera przed koncernem nowe możliwości biznesowe na dynamicznie rozwijającym się rynku zielonych paliw.
Kontekst globalny
Według prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA) zapotrzebowanie na zrównoważone paliwa lotnicze będzie rosło w tempie wykładniczym – do 2030 roku branża będzie potrzebować ponad 24 mln ton SAF rocznie, aby sprostać wymogom regulacyjnym i celom klimatycznym. Obecna globalna produkcja to zaledwie ułamek tego wolumenu (poniżej 1% całkowitego zużycia paliw lotniczych), co sprawia, że inwestycje w technologie takie jak e-SAF są postrzegane jako kluczowe dla przyspieszenia transformacji lotnictwa.
Regulacje unijne
Komisja Europejska w ramach pakietu „Fit for 55” zobowiązała przewoźników i dostawców paliw do stopniowego zwiększania udziału SAF: 2% w 2025 r., 6% w 2030 r., 20% w 2035 r., aż do 70% w 2050 r. Rozporządzenie ReFuelEU Aviation jasno wskazuje, że część tego wolumenu musi stanowić syntetyczne e-SAF, produkowane z zielonego wodoru i wychwyconego CO₂. Branża wskazuje, że wymogi te mogą być katalizatorem miliardowych inwestycji w nowe moce produkcyjne w całej Europie.