REKLAMA 1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP #1]

MPK Poznań rozwija flotę niskoemisyjnych pojazdów. Umowa na 175 mln zł podpisana

  • 21 października 2025 09:21
  • autor: RED
Reklama

MPK Poznań konsekwentnie rozwija flotę niskoemisyjnych pojazdów – dziś na ulicach miasta kursuje już prawie 60 autobusów elektrycznych i 25 wodorowych, a wkrótce dołączą kolejne. Teraz spółka sięga po kolejną inwestycję – dzięki unijnemu wsparciu w wysokości 175 mln zł stolica Wielkopolski zakupi nowoczesne tramwaje jednokierunkowe.

Nowe tramwaje dla Poznania

Podpisana 17 października umowa między MPK Poznań a Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) umożliwia realizację projektu „Rozwój czystego transportu miejskiego – inwestycje w tabor tramwajowy MPK Poznań. Przedsięwzięcie jest finansowane w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FEnIKS).

Projekt zakłada zakup fabrycznie nowych, niskopodłogowych i jednokierunkowych tramwajów, w pełni dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami, seniorów oraz opiekunów z wózkami dziecięcymi. MPK Poznań prowadzi obecnie przetarg na dostawę od 10 do 30 tramwajów o długości około 32 metrów.

Nowe pojazdy będą wyposażone w pełną klimatyzację, monitoring, oświetlenie LED oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. Wykonawca zapewni także serwis gwarancyjny, niezbędne wyposażenie zajezdni oraz przeszkolenie pracowników. Dostawy mają zakończyć się do końca 2028 roku.

Modernizacja taboru i eliminacja starych pojazdów

Zakup nowych tramwajów to kolejny krok w procesie eliminacji z ruchu wysłużonych, wysokopodłogowych wagonów. MPK Poznań od kilku lat konsekwentnie inwestuje w nowoczesny tabor – w 2023 roku zamówiło 30 dwukierunkowych tramwajów Moderus Gamma produkowanych przez poznański Modertrans. Do tej pory do miasta trafiło już 21 pojazdów, a kolejne dotrą do końca bieżącego roku.

Spółka w 2024 roku zakupiła także używane tramwaje NGT6D z Bonn – maksymalnie 24 wagony, które po przejściu badań technicznych mają zastąpić najstarsze pojazdy wymagające kosztownych napraw. Dzięki tym inwestycjom MPK Poznań sukcesywnie realizuje cel całkowitego wycofania z eksploatacji taboru wysokopodłogowego.

Autobusy elektryczne i wodorowe – bezemisyjna przyszłość Poznania

Poznań od kilku lat jest krajowym liderem w rozwoju bezemisyjnego transportu autobusowego. Obecnie MPK Poznań dysponuje około 58 autobusami elektrycznymi oraz 25 wodorowymi, które obsługują najbardziej uczęszczane linie w centrum i na głównych trasach miasta.

Pojazdy napędzane energią elektryczną i wodorem pochodzą głównie od lokalnego producenta – Solaris Bus & Coach, a ich eksploatacja znacząco ogranicza emisję CO₂ i hałas w mieście. W 2025 roku spółka podpisała kolejne umowy na dostawę nowych autobusów wodorowych i przegubowych elektryków, co pozwoli dalej zwiększać udział transportu zeroemisyjnego w Poznaniu. Tym samym MPK Poznań wpisuje się w strategię miasta dążącą do neutralności klimatycznej oraz poprawy jakości powietrza w aglomeracji.

Transport przyszłości dzięki funduszom unijnym

Projekt „Rozwój czystego transportu miejskiego – inwestycje w tabor tramwajowy MPK Poznań Sp. z o.o.” finansowany jest w ramach Priorytetu FENX.03 Transport miejski, Działanie FENX.03.01 Transport miejski, programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027.

Dzięki unijnemu wsparciu Poznań konsekwentnie modernizuje transport publiczny – inwestując zarówno w nowoczesne tramwaje, jak i w autobusy elektryczne i wodorowe. To przykład, jak efektywnie łączyć innowacje technologiczne z troską o środowisko i komfort pasażerów.

REKLAMA 740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Mogą Cię zainteresować
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM #1]