REKLAMA 1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP #1]

Kolejne autobusy zeroemisyjne pojawią się na śląskich drogach

  • 10 marca 2021 12:06
  • : : autor: AMC
Reklama

W Katowicach podpisano dokumenty, dzięki którym Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Tyskie Linie Trolejbusowe, Zakład Komunikacji Miejskiej w Zawierciu oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach otrzymają do 85 proc. wsparcia na zakup elektrycznych autobusów oraz stacji ładowania.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska dofinansuje ze środków NFOŚiGW zakup 43 zeroemisyjnych autobusów oraz 34 punkty ładowania. Przedsięwzięcie o wartości ponad 138 mln zł uzyska również wsparcie z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa śląskiego (RPO).

- Program NFOŚiGW, z którego pochodzi połowa dofinansowania śląskiej inwestycji, jest przykładem skutecznej realizacji przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zobowiązań podjętych przez rząd w Programie dla Śląska. W ten sposób poprawiamy jakość życia w województwie śląskim, jak również ograniczamy emisję tlenków azotu, których przekroczenia stanowią wspólne wyzwanie dla samorządu oraz ministerstwa – mówi minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka.

- Program dla Śląska to jeden z kluczowych projektów strategicznych realizowanych w ramach Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, a jednym z jego szczegółowych celów jest m.in. rozwój i modernizacja infrastruktury transportowej – podkreśla pełnomocnik rządu ds. OZE, wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska.

Program Gepard II, który w praktyce dotyczy wdrażania niskoemisyjnego transportu jest elementem strategii Zielone Śląskie 2030. To przedsięwzięcie ma sprawić, że województwo śląskie będzie kojarzone z ekologią, odrywając się tym samym od stereotypu łączenia go wyłącznie z przemysłem ciężkim. 

Na Górnym Śląsku będą jeździły dodatkowe 43 zeroemisyjne autobusy, które będą korzystały z 34 punktów ładowania. Najwięcej pojazdów kupi GZM (aż 32), pozostali beneficjenci odpowiednio: 6 – Tyskie Linie Trolejbusowe, 3 – Zakład Komunikacji Miejskiej w Zawierciu oraz 2 – Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach.

- Poza poprawą komfortu jazdy w komunikacji miejskiej, gdyż w pojazdach elektrycznych praktycznie nie ma hałasu, nie zapominajmy o korzyściach dla gospodarki, zdrowia i środowiska. Wsparcie Narodowego Funduszu przyczyni się do ograniczenia szkodliwych emisji tlenków azotu (16 ton/rok) i dwutlenku węgla (2285 ton/rok). Kolejne zamówienia powinny zasilić producentów autobusów elektrycznych w Polsce – podsumowuje prezes NFOŚiGW prof. Maciej Chorowski.

Do czterech śląskich podmiotów trafi w sumie ponad 120 mln zł dofinansowania, w tym po 57 mln zł dotacji z NFOŚiGW i RPO oraz 6,4 mln zł pożyczek (również z NFOŚiGW). Pozostała część kosztów (ok. 17,9 mln zł), to wkład własny beneficjentów.

 

REKLAMA 740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Mogą Cię zainteresować
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM #1]