Łódź napędzana energią słoneczną zawitała do Szczecina
- 31 maja 2021 15:28
- : : autor: AMC
Dzięki wsparciu Enei do Szczecina dopłynęła łódź ECO AWF. Jest to jednostka naukowo-badawcza wyposażona w napęd elektryczny, który wykorzystuje energię słoneczną. To innowacyjne rozwiązanie, które do tej pory było kojarzone głównie z rynkiem samochodów elektrycznych - informuje biuro prasowe Enei.
Wzrost świadomości społeczeństwa i postęp techniczny sprawiły, że napędy elektryczne znajdują również zastosowanie w jednostkach pływających. Takie rozwiązanie wpisuje się w założenia zrównoważonego rozwoju i sprawia, że ECO AWF jest zeroemisyjna i w pełni przyjazna dla środowiska.
Celem ekspedycji jest sprawdzenie przygotowania szlaków wodnych do ekoturystyki i skontrolowanie jakości powietrza, wody, osadów, jak i również czystości trasy. Eco AWF wypłynęła 8 maja z Raciborza, a cały rejs potrwa łącznie ok. 4 miesiące. Po wypłynięciu ze Szczecina jednostka uda się dalej do Kołobrzegu, a następnie odwiedzi między innymi Gdynię, Gdańsk, Elbląg i Iławę.
– Nasz rejs ma przede wszystkim charakter naukowo-badawczy, ale jednym z naszych celów jest również promocja turystyki wodnej, która dzięki wykorzystaniu energii słonecznej może być w pełni proekologiczna. Pokazuje to doskonale nasza wyprawa. Jesteśmy zadowoleni z działania zamontowanych paneli fotowoltaicznych, co pozwala nam cieszyć się podróżą w zgodzie z naturą. Jestem bardzo zadowolony, że tak duża firma jak Enea dostrzega te możliwości i chętnie przyłączyła się do naszego projektu – powiedział prof. Stefan Nowak z Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach, organizator wyprawy.
Rejs jednostki, oprócz celów badawczych, ma za zadanie promocję szeroko pojętej ekologii, zrównoważonego rozwoju i gospodarki o obiegu zamkniętym, czyli minimalizację produkcji odpadów, a co za tym idzie zmniejszenie zużycia energii i materiałów. Co ciekawe, także sama łódka pochodzi z recyklingu. Wcześniej służyła jako szalupa na radzieckim zbiornikowcu, a następnie została gruntownie zmodernizowana i przebudowana przez prof. Stefana Nowaka.