REKLAMA 1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP #1]

Prostsze etykiety energetyczne UE dla produktów oświetleniowych

  • 2 września 2021 11:09
  • : : autor: AMC
Reklama

Aby pomóc konsumentom w UE obniżyć rachunki za energię i ślad węglowy, od września we wszystkich sklepach i internetowych punktach sprzedaży detalicznej obowiązuje zupełnie nowa wersja powszechnie uznawanej unijnej etykiety energetycznej dla żarówek i innych produktów oświetleniowych. 

- Nasze lampy i inne produkty oświetleniowe stały się w ostatnich latach tak wydajne, że ponad połowa diod LED jest obecnie w klasie A++. Aktualizacja etykiet ułatwi konsumentom zobaczenie produktów najlepszych w swojej klasie, co z kolei pomoże im zaoszczędzić energię i pieniądze na rachunkach. Korzystanie z bardziej energooszczędnego oświetlenia będzie nadal zmniejszać emisję gazów cieplarnianych w UE i przyczynić się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. - informuje  Kadri Simson, komisarz ds. energii. 

Komisja Europejska informuje, że nowa skala jest bardziej rygorystyczna i zaprojektowana tak, że bardzo niewiele produktów początkowo jest w stanie osiągnąć oceny A i B, pozostawiając przestrzeń dla bardziej wydajnych produktów, które będą stopniowo wchodzić na rynek. Najbardziej efektywne energetycznie produkty dostępne obecnie na rynku będą zazwyczaj oznaczone jako C lub D. Na etykietach pojawi się szereg nowych elementów, w tym kod QR, który prowadzi do ogólnounijnej bazy danych, w której konsumenci mogą znaleźć więcej szczegółów na temat produktu.

Aby umożliwić sprzedaż istniejących zapasów, przepisy przewidują 18-miesięczny okres, w którym produkty opatrzone starą etykietą mogą nadal być sprzedawane na rynku w fizycznych punktach sprzedaży detalicznej. Jednak w przypadku sprzedaży internetowej stare etykiety wyświetlane online będą musiały zostać zastąpione nowymi w ciągu 14 dni roboczych.

Opierając się na unijnych zasadach dotyczących ekoprojektu, Komisja Europejska pracuje również nad aktualizacją oznakowania produktów, w tym suszarek bębnowych, miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń, klimatyzatorów, urządzeń do gotowania, urządzeń wentylacyjnych, profesjonalnych szaf chłodniczych, ogrzewaczy pomieszczeń i wody oraz kotłów na paliwo stałe, oraz rozważenie wprowadzenia nowych etykiet energetycznych dla paneli słonecznych.  

Technologie źródeł światła wciąż się rozwijają, poprawiając w ten sposób efektywność energetyczną. Moduły LED, które w prawie wszystkich zastosowaniach są najbardziej energooszczędną technologią oświetleniową, jaka istnieje, zyskały szybki wzrost na rynku UE: od 0 proc. sprzedanych lamp w 2008 r. do 22 proc. w 2015 r.

Średnia efektywność energetyczna diod LED wzrosła czterokrotnie 2009 i 2015 r., a ceny znacznie spadły: w porównaniu do 2010 r., w 2017 r. typowa lampa LED do użytku domowego była o 75 proc. tańsza, a typowa lampa LED do biura o 60 proc. tańsza.

Szacuje się, że w 2020 r. w UE sprzedano około 1500 mln źródeł światła – ale liczba ta prawdopodobnie spadnie do 600 m w 2030 r. (tj. o 60 proc.), mimo że liczba wykorzystywanych źródeł światła wzrośnie o ponad 17 proc. Wynika to z większej efektywności energetycznej, a w szczególności dłuższej żywotności źródeł światła LED. Przeciętne gospodarstwo domowe w UE kupowało 7 źródeł światła rocznie w 2010 r., 4 rocznie w 2020 r., a przewiduje się, że liczba ta spadnie do mniej niż 1 rocznie do 2030 r.

Przeprowadzona przez Komisję ocena skutków nowych przepisów wskazuje, że zmiany pozwolą zaoszczędzić 7 mln ton ekwiwalentu CO2 (mtCO2eq) rocznie do 2030 r. w porównaniu ze zwykłym scenariuszem biznesowym bez żadnych unijnych środków dotyczących ekoprojektu. Jest to dodatek do 12 mln ton CO2 eq już przewidzianego w poprzednich regulacjach przyjętych w 2009 i 2012 r. 

Nowe kategorie dla etykiety ze zmienioną skalą zostały uzgodnione po rygorystycznym i w pełni przejrzystym procesie konsultacji, przy zaangażowaniu zainteresowanych stron i państw członkowskich na wszystkich etapach oraz pod kontrolą Rady i Parlamentu Europejskiego – oraz z wystarczającym powiadomieniem producentów o nowe zasady uzgodnione w 2019 r. Zgodnie z wymogami rozporządzenia ramowego, inne grupy produktów zostaną przeskalowane w nadchodzących latach – w tym suszarki bębnowe, lokalne ogrzewacze pomieszczeń, klimatyzatory, urządzenia do gotowania, urządzenia wentylacyjne, profesjonalne szafy chłodnicze, podgrzewacze do pomieszczeń i wody oraz kotły na paliwo stałe.

Etykieta energetyczna UE jest powszechnie uznawanym elementem produktów gospodarstwa domowego, takich jak żarówki, telewizory czy pralki, i od ponad 25 lat pomaga konsumentom w dokonywaniu świadomych wyborów. W ogólnounijnym badaniu (Eurobarometr) z 2019 r. 93 proc. konsumentów potwierdziło, że rozpoznało etykietę, a 79 proc. potwierdziło, że wpłynęło ona na ich decyzję o zakupie produktu. 

Szacuje się, że wraz ze zharmonizowanymi minimalnymi wymaganiami dotyczącymi wydajności (ekoprojekt) unijne przepisy dotyczące etykietowania energetycznego zmniejszają wydatki konsumentów o dziesiątki miliardów euro rocznie, przynosząc jednocześnie wiele innych korzyści dla środowiska oraz dla producentów i sprzedawców detalicznych.

REKLAMA 740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Mogą Cię zainteresować
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM #1]