Poczta Polska i Żabka testują największą elektryczną ciężarówkę
- 7 lutego 2020 10:04
- : : autor: JM
Poczta Polska oraz sieć sklepów Żabka jako pierwsze w Europie przetestują Framo e-truck. Auto, zasilane wyłącznie prądem elektrycznym, produkowane jest na bazie MAN TGM przez niemieckiego producenta Framo Gmbh.
Jak poinformowali przedstawiciele Poczty Polskiej, firmy chcą zweryfikować jak elektryczna ciężarówka sprawdza się w logistyce kurierskiej oraz w ramach sieci handlowej. Poczta Polska wykorzystuje ciężarówkę do codziennych przewozów przesyłek pocztowych w województwie mazowieckim. W ramach testów spółka współpracuje z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych.
– Poczta Polska zgodnie ze znowelizowaną strategią chce zmniejszać emisję CO2 oraz wprowadzać do swojej floty auta elektryczne. Pod koniec 2019 r. dołączyły do niej pierwsze dostawcze elektryki. Obecnie Spółka posiada największą flotę użytkowych e-aut w Polsce. W najbliższych latach chcemy ją rozwijać o kolejne samochody elektryczne i zasilane paliwami alternatywnymi CNG/LNG – mówi Justyna Siwek, rzecznik prasowy Poczty Polskiej.
Żabka przetestowała auto we Wrocławiu w ramach bezpośrednich dostaw do sieci swoich sklepów. Jak argumentują przedstawiciele firmy, korzystanie z aut elektrycznych pozwoli Żabce efektywne dostarczać towary do sklepów i jednocześnie zredukować poziom zanieczyszczeń i hałas. Dotyczy to w szczególności dużych aglomeracji, w których placówki sieci znajdują się w centrach.
– Test auta Framo e-truck we Wrocławiu to kolejny krok naszej firmy w kierunku nowoczesnych, ekologicznych rozwiązań logistycznych. Przypomnę, że w ubiegłym roku wspólnie z Volkswagen Polska przetestowaliśmy elektryczny e-Craftera, by jeszcze lepiej zarządzać i optymalizować procesy logistyczne, a tym samym jeszcze szybciej dostarczać produkty do sklepów i zapewnić wysoką jakość obsługi franczyzobiorców – mówi Katarzyna Słabowska Dyrektor Logistyki sieci sklepów Żabka.
Pojemność baterii pojazdu Framo e-truck wynosi 280 kWh i ma zasięg przekraczający 200 km na jednym ładowaniu. Jej techniczne parametry pozwalają na zeroemisyjny przewóz ładunków z poszanowaniem środowiska naturalnego. Przeprowadzdane w Poczcie Polskiej testy to wspólny projekt Firmy Framo, Hitachi Capital Polska i Keatronika.
Poczta Polska od 2018 r. przeprowadza największe w Polsce testy aut elektrycznych, dostępnych na krajowym rynku. Do tej pory w testach wzięły udział auta siedmiu marek producenckich, o ładowności do 800 kg. Kierowcy Poczty Polskiej przez trzy miesiące sprawdzali m.in. właściwości jezdne (np. przyspieszenie, prędkość, hamowanie, zwrotność), komfort jazdy i ergonomię obsługi, sposób ładowania akumulatorów i możliwą do przejechania liczbę kilometrów. W tym samym czasie, oprócz aut przetestowano również różne rodzaje stacji ładowania użyczone przez ich właścicieli. W połowie maja ubiegłego roku zakończyły się kolejne testy samochodów elektrycznych do 3.5 tony, tym razem o ładowności powyżej 800 kg. Brało w nich udział osiem aut marek dostępnych na polskim rynku. Pocztowcy testowali także ciągniki siodłowe zasilane gazem skroplonym LNG.