Korek na torach utrudnia dostawy węgla
- 4 grudnia 2017 16:22
- : : autor: Kajetan Berezowski
Czy w najbliższych tygodniach czeka nas blackout? Jeśli tak, to bynajmniej nie z tego powodu, że polskie kopalnie przestaną fedrować. Jego przyczyną może być raczej sytuacja na polskich torach. Eksperci policzyli, że przewoźnikom kolejowym brakuje ok. 15 tys. wagonów towarowych. Nie ma też wystarczającej liczby lokomotyw i maszynistów do ich obsadzenia. Już dziś zakłócenia w transporcie surowca ze śląskich kopalń mocno dają się we znaki odbiorcom, ale prawdziwy armagedon dopiero przed nami. Zacznie się wiosną przyszłego roku i może potrwać nawet dwa lata.
Rusza kolejny etap wielkiej przebudowy szlaków kolejowych. Do końca br. PKP Polskie Linie Kolejowe zamierzają zawrzeć kontrakty na budowę i remonty infrastruktury o łącznej wartości ok. 20 mld zł. Niebawem brygady remontowe wkroczą na tory.
- Będzie dwa razy tyle zamknięć szlaków niż w br. i trzy razy w porównaniu z 2016 r. – wylicza Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych Tor, ekspert z dziedziny kolejnictwa.
Na kolejowej mapie roi się od czarnych punktów. Na Śląsku, w związku z modernizacją linii nr 1 pomiędzy Częstochową a Katowicami, zamknięty będzie jeden tor pomiędzy Częstochową a Porajem oraz Myszkowem a Zawierciem. Ruch ma być prowadzony jednotorowo i jednokierunkowo. Utrudnienia rozpoczną się w czerwcu 2018 i potrwają nawet do końca roku. Całkowitą przerwę w ruchu zaplanowano na towarowych liniach nr 142 Katowice-Ligota – Tychy. Opóźniona modernizacja trasy Kraków – Katowice wymusi całkowite wstrzymanie ruchu na stacji Jaworzno-Szczakowa i w kierunku Krakowa. Remont czeka szlaki Opole – Nysa i Jełowa – Kluczbork. W Wielkopolsce szykuje się remont magistrali E20. Od połowy września zamknięty zostanie szlak Barłogi – Kłodawa, co wykluczy prowadzenie objazdów na magistralę węglową. Ograniczenia dotyczyć będą również szlaku Wrocław – Leszno – Poznań. Ruszyć ma też przebudowa linii nr 354 Poznań Główny – Piła Główna. Do sierpnia 2019 r. ruch na większości odcinków pomiędzy Poznaniem a Wronkami prowadzony będzie jednotorowo. Od października 2018 r. do kwietnia 2019 r., planuje się rewitalizację linii nr 289 Legnica – Rudna Gwizdanów na odcinku Lubin Górniczy – Rudna Gwizdanów. Będzie więc problem z obsługą zakładów KGHM Polska Miedź. W czerwcu 2018 r. zaczną się prace na linii Warszawa-Poznań. Ogromnych utrudnień trzeba się spodziewać zwłaszcza na linii Warszawa – Lublin.
Zatrzymania spowodowane remontami spowolnią średnia prędkość handlową, z którą poruszają się pociągi towarowe z 25 km/h do 22 góra 23 km/h. W latach 2010-2012 prędkość ta przekraczała już 25 km/h.