REKLAMA 1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP #1]

Strategia dla transformacji energetycznej Polski i Europy Środkowej

  • 3 marca 2023 10:38
  • Opracowała: AMC
Reklama

Aktualizacja strategii Grupy ORLEN do 2030 zakłada dynamiczny rozwój segmentu detalicznego, oparty o rozbudowę sieci sprzedaży i integrację oferty produktów energetycznych i gazowych. Do 2030 roku w Europie Środkowej pod polską marką ORLEN będzie działać co najmniej 3,5 tys. stacji. Sieć Grupy ORLEN będzie rozwijała się przede wszystkim za granicą – co miało miejsce już w ciągu ostatnich dwóch lat poprzez rozwój obecności na Węgrzech i w Słowacji. Jednak największe przyspieszenie zakładane jest w aktualizacji strategii w zakresie paliw alternatywnych. Dostosowując się do potrzeb rynku i naszych klientów, Grupa ORLEN będzie zwiększać dostępność paliw alternatywnych poprzez budowę 10 tys. ładowarek elektrycznych głównie w Polsce, Niemczech i Czechach. Jest to ponad 10-krotny wzrost w stosunku do planów zakładanych dwa lata temu. Dodatkowo, strategia zakłada także rozwój sprzedaży paliwa wodorowego i LNG/CNG. ORLEN będzie konsekwentnie pozyskiwał nowe grupy klientów, którym zaoferuje zintegrowaną ofertę produktową.

Kluczowe dla wzmacniania pozycji i dalszego rozwoju działalności są innowacje oraz nowe technologie. Do 2030 roku Grupa ORLEN przeznaczy ok. 3 mld zł na badania i rozwój oraz innowacje, w szczególności w obszarze technologii wodorowych, zaawansowanej petrochemii i nowych materiałów oraz zero- i niskoemisyjnych produktów i technologii. Ważnym elementem zmiany będzie proces cyfryzacji, wspierający podniesienie efektywności produkcji i dystrybucji, ograniczenie śladu środowiskowego oraz budowę relacji z klientami. Grupa ORLEN wdroży również nowy model zarządzania, dostosowany do zwiększonej skali działania. ORLEN w 2030 roku będzie organizacją opartą na wiedzy i wszechstronnych kompetencjach, inwestującą w rozwój talentów i kapitału ludzkiego.

Zróżnicowanie źródeł generowania wartości jest gwarancją stabilnego rozwoju Grupy ORLEN i odporności na zmiany koniunktury na globalnych rynkach. Budowa wartości będzie oparta o rentowne inwestycje, zrównoważone źródła finansowania i stabilny bilans. Grupa planuje utrzymanie wskaźnika długu netto/EBITDA na poziomie nie wyższym niż 2-2,5x, dostosowując plany inwestycyjne do możliwości finansowania. Grupa ORLEN będzie wykorzystywać alternatywne źródła finansowania, takie jak project finance, finansowanie unijne związane z innowacjami i transformacją energetyczną oraz współfinansowanie wybranych projektów przez partnerów zewnętrznych. Inwestycje bezpośrednio wpisujące się w cel neutralności emisyjnej będą współfinasowane m.in. poprzez obligacje zrównoważonego rozwoju i zielone obligacje emitowane na europejskim rynku kapitałowym.

Koncern planuje dalej regularnie dzielić się zyskami ze swoimi akcjonariuszami. Wraz z aktualizacją strategii wprowadza nową, uatrakcyjnioną politykę dywidendy. Zgodnie z nowymi zasadami, PKN ORLEN będzie wypłacać co roku dywidendę odpowiadającą wysokości 40% skorygowanych wolnych przepływów pieniężnych[i], wygenerowanych przez Grupę ORLEN w poprzednim roku obrotowym. Będzie to jednak nie mniej niż dywidenda bazowa (gwarantowana), której poziom został ustalony na 4 zł na jedną akcję dla 2022 roku i będzie sukcesywnie rósł o 15 groszy co roku, aż do poziomu 5,2 zł na jedną akcję w 2030 roku. Oznacza to wzrost dywidendy bazowej (gwarantowanej) w skali dekady aż o 49%.

Jednocześnie, z uwagi na bardzo solidne wyniki osiągnięte przez koncern w 2022 roku, Zarząd zdecydował o wydaniu wstępnej rekomendacji w zakresie wypłaty dywidendy z zysku 2022 roku, w wysokości 5,5 zł na akcję. Finalna rekomendacja, potwierdzająca ten poziom, zostanie wydana zaraz po zatwierdzeniu przez Zarząd i Radę Nadzorczą zaudytowanego jednostkowego raportu rocznego PKN ORLEN za 2022 rok..

Strona 4 z 5
REKLAMA 740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Mogą Cię zainteresować
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM #1]