REKLAMA 1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP #1]

W Danii otwarto pierwszą komercyjną fabrykę e-metanolu

  • 13 maja 2025 18:02
  • Opracowała: Joanna Kędzierska
Reklama

We wtorek rozpoczęła działalność pierwsza na świecie fabryka e-metanolu na skalę komercyjną. Głównym klientem będzie Maersk, żeglugowy gigant logistyczny, który będzie kupował część produkcji jako niskoemisyjne paliwo dla swojej floty kontenerowców.
 
E-metanol to syntetyczne paliwo powstające w procesie chemicznego łączenia zielonego wodoru (zeroemisyjnego) z dwutlenkiem węgla pochodzenia biogenicznego. W przeciwieństwie do tradycyjnego metanolu, e-metanol nie powstaje z paliw kopalnych i nie przyczynia się do wzrostu emisji gazów cieplarnianych. Jego zastosowanie ma kluczowe znaczenie dla dekarbonizacji sektorów transportowych o dużym śladzie węglowym.
 
Sektor żeglugi znajduje się pod presją znalezienia nowych źródeł paliw, aby obniżyć swój ślad węglowy.
 
Ekologiczne paliwo dla statków nadal droższe od tradycyjnego
 
Jak dotąd bezemisyjne paliwa żeglugowe, takie jak ekologiczny amoniak i e-metanol, które są produkowane przy użyciu energii odnawialnej, były zwykle droższe niż paliwa konwencjonalne, głównie dlatego, że nie są produkowane na dużą skalę.
 
Właścicielami nowej fabryki zlokalizowanej w Kasso na południu Danii są duńska firma European Energy i japońska Mitsui.
 
- Oczekujemy, że około 2035 r. osiągniemy parytet cenowy z metanolem kopalnym – powiedział Knud Erik Andersen, dyrektor generalny European Energy. Koszt fabryki szacuje się na 150 milionów euro. Ma ona produkować 42 000 ton metrycznych, czyli 53 miliony litrów e-metanolu rocznie.
 
Maersk - główny klient fabryki obsługuje obecnie 13 kontenerowców zasilanych e-metanolem, a zamówił kolejnych 13 takich statków. Roczna produkcja zakładu w Kasso wystarczy do zasilenia jednego dużego kontenerowca pływającego między Azją a Europą.
 
Zakład w Kasso ma zostać rozbudowany
 
Mniejsza jednostka Maersk -  Laura -  pierwszy na świecie kontenerowiec mogący pływać na e-metanol, zużywa zaledwie 3600 ton paliwa rocznie. Zakład w Kasso będzie wytwarzał e-metanol z wykorzystaniem energii odnawialnej i CO2 wychwyconego w biogazowniach i zakładach termicznego przetwarzania odpadów. Maersk stwierdził, że jednym z największych wyzwań związanych z przejściem na paliwo zrównoważone są koszty, dlatego prowadzi badania nad technologiami paliw ekologicznych, aby proces ten był tańszy.
 
Dyrektor generalny European Energy, Andersen, powiedział, że firma planuje rozbudowę zakładu w Kasso, a także budowę podobnych zakładów w Europie, Australii, Brazylii i Stanach Zjednoczonych. Oprócz zastosowania w transporcie e-metanol może zastąpić metanol kopalny w produkcji tworzyw sztucznych, co oznacza, że ​​może zaopatrywać inne duńskie firmy.
 

 

 
 
 

REKLAMA 740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Mogą Cię zainteresować
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM #1]