Elon Muski i jego Tesla tracą Europę. Liderem gigant z Chin!
- 23 maja 2025 10:43
- Opracował: Rafał Wąsowicz

fot. BYD
BYD po raz pierwszy wyprzedziły Teslę w Europie w segmencie BEV. Przełom stał się faktem za sprawą gwałtownego wzrostu rejestracji chińskich elektryków w kwietniu. Szybka ekspansja BYD spowodowała, że chińska firma wyprzedziła także uznane europejskie marki samochodowe – wyprzedzając sprzedaż Fiata, Dacii i Seata w Wielkiej Brytanii; Fiata i Seata we Francji; Seata we Włoszech; i Fiata w Hiszpanii.
Według danych Jato Dynamics dla 28 krajów europejskich, rejestracje nowych samochodów osobowych w Europie pozostały w zeszłym miesiącu na stabilnym poziomie. W kwietniu zarejestrowano łącznie 1 078 521 nowych samochodów, czyli o 1399 sztuk więcej niż w tym samym miesiącu 2024 r. Rejestracje od początku roku, obejmujące okres od stycznia do kwietnia 2025 r., wyniosły łącznie 4 467 681 sztuk, czyli zaledwie o 6560 więcej niż w tym samym okresie 2024 r.
Elektryki na plusie
- Segment pojazdów elektrycznych był jasnym punktem na rynku nowych samochodów osobowych w Europie w zeszłym miesiącu. Jednak zyski te zostały zniwelowane przez znaczne spadki dla pojazdów z silnikiem spalinowym. Sprzedaż pojazdów elektrycznych musi rosnąć znacznie szybciej, aby mieć rzeczywisty wpływ na szerszy europejski rynek samochodowy” — powiedział Felipe Munoz, globalny analityk w JATO Dynamics.
10 najlepszych producentów OEM w Europie, kwiecień 2025
W kwietniu 2025 r. pojazdy elektryczne zasilane bateriami (BEV) i hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV) łącznie stanowiły 26% rejestracji nowych samochodów w Europie, co stanowi nowy rekord. Za znaczną część tego wzrostu odpowiadają chińskie marki samochodowe. Pojazdy elektryczne stanowiły 17% tej liczby, w porównaniu z 13,4% w kwietniu 2024 r., podczas gdy hybrydy typu plug-in stanowiły 9% miesięcznych rejestracji, w porównaniu z 6,9% w analogicznym miesiącu ubiegłego roku.
Pomimo nałożenia taryf przez UE, rejestracje samochodów elektrycznych wyprodukowanych przez chińskich producentów samochodów w kwietniu wzrosły o 59% rok do roku, osiągając prawie 15 300 sztuk. W tym segmencie producenci samochodów z Europy, Japonii, Korei i USA odnotowali wzrost o 26%.
Segment PHEV odnotował znaczący wzrost, ponieważ wolumeny chińskich graczy wzrosły o 546% rok do roku, z 1493 sztuk w kwietniu 2024 r. do 9649 sztuk w kwietniu 2025 r. Oznacza to, że chińskie marki samochodowe stanowią obecnie prawie 10% całkowitej liczby PHEV zarejestrowanych w Europie.
BYD rośnie w siłę, Tesla podupada
Zdaniem ekspertów choć różnica między miesięcznymi sumami sprzedaży obu marek może być niewielka, implikacje są ogromne. Może to bowiem być przełomowy moment dla europejskiego rynku samochodowego, szczególnie biorąc pod uwagę, że Tesla od lat przewodzi europejskiemu rynkowi BEV, podczas gdy BYD oficjalnie rozpoczęło działalność poza Norwegią i Holandią dopiero pod koniec 2022 r.
Jeśli chodzi o suche liczby to Tesla odnotowała kolejny miesięczny spadek w kwietniu, przy czym łączna sprzedaż spadła o 49% rok do roku. Natomiast BYD odnotowało wzrost o 359% w tym samym okresie dzięki szerokiej i konkurencyjnej ofercie pojazdów w pełni elektrycznych i hybryd typu plug-in. Szybka ekspansja sprawiła, że BYD już wyprzedził uznane europejskie marki samochodowe – wyprzedzając sprzedaż Fiata, Dacii i Seata w Wielkiej Brytanii; Fiata i Seata we Francji; Seata we Włoszech; i Fiata w Hiszpanii. Wzrost ten nastąpił jeszcze przed rozpoczęciem produkcji w nowym zakładzie na Węgrzech.