Orlen wchodzi ze zrównoważonym paliwem lotniczym na polskie lotniska
- 10 lipca 2025 00:33
- Opracowała: JK

fot. Orlen
Polski koncern paliwowy ruszył ze sprzedażą zrównoważonego paliwa lotniczego SAF (Sustainable Aviation Fuel), które mogą już tankować samoloty odlatujące z Lotniska Chopina w Warszawie, a także z portów w Krakowie i Katowicach.
Paliwo to pozwala znacznie obniżyć emisje gazów cieplarnianych zarówno w procesie jego produkcji, jak i spalania przez silniki lotnicze.
– Wprowadzenie SAF do naszej oferty dla lotnictwa to kolejny krok w realizacji strategii do 2035 roku. Zwiększamy portfolio proponowanych klientom produktów, odpowiadając na konieczność dekarbonizacji – zarówno po stronie producenta, jak i przewoźników – podkreśla Ireneusz Sitarski, wiceprezes zarządu ds. handlu hurtowego i logistyki Orlen.
SAF produkuje się z surowców wtórnych lub odnawialnych, jak oleje posmażalnicze czy odpady komunalne, przemysłowe i leśne. Takie komponenty są mieszane z tradycyjnym paliwem lotniczym JET, co pozwala na ograniczenie emisji CO₂ bez konieczności modyfikowania silników samolotów.
Rosnący udział paliwa w lotnictwie wynika z unijnego rozporządzenia ReFuelEU Aviation, które zobowiązuje państwa członkowskie do zwiększania jego sprzedaży. Już w 2025 roku SAF ma stanowić 2 proc. całkowitej sprzedaży paliw lotniczych, a w kolejnych latach ten udział ma rosnąć – do 6 proc. w 2030 roku, 20 proc. w 2035 i aż 70 proc. w 2050 roku.Choć dostęp do SAF jest jeszcze ograniczony, jego obecność na wybranych lotniskach w kraju znacząco ułatwi realizację unijnej polityki.
Orlen rozwija również instalację uwodornienia olejów roślinnych (HVO) w Płocku, która pozwoli na produkcję paliwa lotniczego z wykorzystaniem zużytych olejów spożywczych. Do czasu uruchomienia tej instalacji komponent SAF jest importowany.