REKLAMA 1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP #1]

W Gdyni właśnie podpisano umowę na rozbudowę terminala paliwowego

  • 28 listopada 2025 08:05
  • Opracował: Jarosław Adamski
Reklama

W Gdyni podpisano umowę na realizację jednej z kluczowych inwestycji paliwowych na polskim wybrzeżu - rozbudowę stanowiska przeładunku paliw płynnych.

Projekt o wartości 174 mln zł zostanie zrealizowany przez firmę Budimex SA w formule „zaprojektuj i wybuduj”, na podstawie koncepcji i Programu funkcjonalno-użytkowego przygotowanego przez pracownię AQUAPROJEKT. Inwestycja stanowi element krajowej infrastruktury krytycznej i ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego państwa, wzmacniając zdolność Polski do przyjmowania i dystrybucji paliw w zmiennych warunkach rynkowych i geopolitycznych.

Bezpieczeństwo energetyczne Polski

– Rozbudowa stanowiska przeładunkowego w Porcie Gdynia to inwestycja, która realnie zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Polski. Nowoczesna infrastruktura pozwoli na obsługę największych tankowców wpływających na Bałtyk i elastyczne reagowanie na sytuacje kryzysowe – podkreślił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Modernizacja stanowiska przeładunku paliw płynnych umożliwi przyjmowanie znacznie większych jednostek niż dotychczas. Parametry stanowiska wzrosną z nośności 55 tys. DWT (deadweight tonnage – nośność całkowita) do 170 tys. DWT, zanurzenie zostanie pogłębione z 11,5 m do 14,2 m, a długość stanowiska wyniesie 300 m. Jednocześnie roczna przepustowość przeładunkowa wzrośnie z 3,2 mln ton do 6 mln ton. Zakres prac obejmuje budowę nowego, uniwersalnego pomostu przeładunkowego z rezerwą pod obsługę przyszłych rodzajów paliw, rozbudowę systemu dalb cumowniczo-odbojowych, instalację dodatkowych monitorów przeciwpożarowych, budowę nowego budynku przepompowni oraz pogłębienie akwenu do –16 m.

W ramach rozbudowy bazy w Dębogórzu powstały trzy nowe zbiorniki

Istotnym elementem inwestycji jest jej ścisłe powiązanie z bazą paliw PERN w Dębogórzu, z którą stanowisko przeładunkowe łączy około 12-kilometrowy rurociąg. W ramach rozbudowy bazy w Dębogórzu powstały trzy nowe zbiorniki o łącznej pojemności 150 tys. m³, co zwiększyło jej możliwości magazynowe do ponad 500 tys. m³, a także rozbudowano nalewnię cystern kolejowych, podnosząc jej przepustowość o 4 000 m³ na dobę. Połączenie rozbudowanej infrastruktury portowej z nowoczesną bazą magazynowo-przeładunkową tworzy spójny system bezpieczeństwa energetycznego, umożliwiający szybkie i elastyczne kierowanie paliw w głąb kraju, zarówno transportem rurociągowym, jak i kolejowym.

Rozbudowa stanowiska przeładunku paliw płynnych w Porcie Gdynia dodatkowo wzmocni rolę portu jako jednego z kluczowych ogniw narodowego łańcucha logistycznego paliw. Zwiększona przepustowość, możliwość obsługi większych jednostek oraz pełne wykorzystanie potencjału bazy PERN w Dębogórzu oznaczają większą odporność kraju na zakłócenia dostaw, skuteczniejszą dywersyfikację kierunków importu oraz większą elastyczność w reagowaniu na kryzysy polityczne, militarne i surowcowe.

Harmonogram przedsięwzięcia zakłada 450 dni na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę oraz 1 000 dni na wykonanie robót budowlanych i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2028 r.

 

REKLAMA 740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Mogą Cię zainteresować
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM #1]