Chińczycy osiągnęli bateryjny przełom. Zamiast litu sód, tańszy i trwalszy
- 27 sierpnia 2025 19:53
- Opracowała: JK

fot. CATL
Chińscy inżynierowie z CATL, największej firmy bateryjnej na świecie, rozpoczęli masową produkcję ogniw sodowo-jonowych Naxtra w nowym zakładzie w prowincji Fujian. Producenci chińskich aut elektrycznych Chery i BYD mają zacząć z nich korzystać za kilka miesięcy.
Baterie sodowe pierwszej generacji CATL zasilają już 250 000 miejskich samochodów dostawczych w całych Chinach, oferując gęstość energii na poziomie 120–160 Wh/kg.
Koszt takiego ogniwa to około 40 USD/kWh, czyli około 20% mniej niż w przypadku baterii litowo-jonowych, gdzie wynosi ona 70 USD/kWh. Jednak ceny baterii opartych na licie wciąż spadają, a produkcja jonów sodu nadal wymaga skalowania. CATL jest w stanie osiągnąć produkcję tych drugich nawet na poziomie 100 GWh/rok w 2030 r.
Nowe baterie CATL zasilą osobowe EV
Firma CATL ogłosiła plany rozpoczęcia masowej produkcji akumulatorów Naxtra do końca 2025 r., a począwszy od grudnia tego roku do pojazdów osobowych. Ich zastosowanie ma jednak zostać rozszerzone.
Docelowo produkcja początkowa ma wynieść około 10 GWh rocznie w trzecim kwartale 2025 r. Poziom 30 GWh rocznie zostanie prawdopodobnie osiągnięty dopiero pod koniec 2026 r. CATL zamierza przejąć 25% udziałów w rynku jonów sodu poprzez zwiększenie go do 100 GWh lub więcej do końca dekady.
Akumulator do elektrycznego samochodu pasażerskiego firmy CATL Naxtra osiąga gęstość energii na poziomie 175 Wh/kg, najwyższą wśród akumulatorów sodowo-jonowych na świecie i porównywalną z akumulatorami litowymi. Oferuje zasięg na poziomie 500 km i jest w stanie przejść ponad 10 000 cykli ładowania i rozładowania, co znacznie obniża koszty utrzymania samochodu.
Bateria sodowa jest tańsza, bezpieczniejsza i bardziej wydajna
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, bateria Naxtra również ma przewagę nad baterią litową, ponieważ materiał, z którego powstaje nie wspomaga spalania, co jest technologicznym przełomem.
Materiał bazowy, a więc węglan sodu kosztuje 200 dolarów za tonę w porównaniu do 15 000 dolarów za tonę w przypadku węglanu litu (ceny z 2025 r.), a więc jest on znacznie tańszy niż w przypadku klasycznych baterii.
Obecnie akumulator sodowo-jonowy firmy CATL do pojazdów elektrycznych Naxtra kosztuje zaledwie w przedziale 10–19 USD/kWh – czyli około jednej dziesiątej tego, ile trzeba zapłacić za akumulatory litowo-jonowe (~100–115 USD/kWh).
Zachowuje 85% efektywności po przejechaniu 5,6 mln km, ładuje się w temperaturze do 5°C (do pełna w ~12 min) i osiąga 30–80% naładowania w ciągu 30 minut nawet w temperaturze –30°C przy ~93% pojemności użytkowej. Niski koszt, długa żywotność i wydajność w niskich temperaturach mogą zmienić przystępność i trwałość pojazdów elektrycznych.