Biznes apeluje: UE musi utrzymać cel 2035 dla zeroemisyjnych aut
- 8 września 2025 14:07
- Opracował: RW

Ponad 150 liderów biznesu z całej Europy podpisało się pod apelem do Komisji Europejskiej o utrzymanie zakazu sprzedaży nowych aut spalinowych od 2035 r. Zdaniem sygnatariuszy, cofnięcie tego celu osłabiłoby inwestycje i przewagę konkurencyjną Europy w globalnym wyścigu elektromobilności.
Silny głos europejskiego przemysłu
Opublikowano właśnie list otwarty skierowany do przewodniczącej KE Ursuli von der Leyen. Sygnatariuszami są prezesi i dyrektorzy ponad 150 firm związanych z elektromobilnością – od producentów samochodów (Volvo, Polestar), przez wytwórców baterii (Verkor, Samsung, LG Energy), operatorów ładowania (IONITY, Fastned, Alpitronic), po dostawców surowców i operatorów sieci elektroenergetycznych (Iberdrola, EDP).
Podpisani przedsiębiorcy apelują, by w nadchodzącym przeglądzie unijnej polityki klimatycznej nie opóźniać ani nie osłabiać celu 2035, lecz wzmocnić działania na rzecz transformacji transportu.
Inwestycje warte setki miliardów euro
Jak podkreślono w liście, już samo ogłoszenie celu 2035 uruchomiło ogromne inwestycje w całej Europie: powstają gigafabryki baterii we Francji i Niemczech, modernizowane są zakłady motoryzacyjne w Belgii i na Słowacji, rozwija się infrastruktura ładowania i sieci przesyłowe. Wycofanie się z tej ścieżki oznaczałoby utratę zaufania inwestorów i przewagi wobec konkurentów – zwłaszcza Chin, które szybciej i bardziej konsekwentnie rozwijają elektromobilność.
Cztery priorytety dla Brukseli
Sygnatariusze wzywają do przyjęcia kompleksowej strategii przemysłowej i wskazują cztery najpilniejsze obszary działań:
- zwiększenie skali produkcji baterii i zabezpieczenie dostępu do surowców,
- jednolite i atrakcyjne zachęty dla obywateli do zakupu aut elektrycznych,
- szybsze inwestycje w sieci i reformę procedur wydawania pozwoleń,
- skuteczne wdrażanie obowiązującego prawa klimatycznego w całej UE.
Michiel Langezaal, prezes Fastned, podkreślił: „Potrzebujemy proaktywnego przywództwa i mentalności wzrostu – zarówno w przemyśle, jak i w polityce. To oznacza działania na rzecz utrzymania popytu na auta elektryczne i przyspieszenia transformacji transportu.”
Z kolei Michael Lohscheller, CEO Polestar, zaznaczył, że cel 2035 był punktem zwrotnym dla całej branży: „Dał pewność inwestorom i konsumentom. Wycofanie się z niego byłoby sygnałem, że Europa łatwo rezygnuje z własnych zobowiązań. To uderzyłoby nie tylko w klimat, ale i w konkurencyjność gospodarczą.”
Kampania #TakeChargeEU
List otwarty jest elementem szerszej inicjatywy #TakeChargeEU, w której firmy z sektora elektromobilności wspólnie apelują o utrzymanie pozycji Europy jako lidera transformacji transportu. Kampania stawia na dialog społeczny, wzmacnianie ambicji politycznych i promowanie inwestycji w czystą mobilność.