Wodorowe plany energetycznego giganta
- 15 maja 2020 13:33
- : : autor: AMC
LOTOS rozwija się też w zakresie pozostałych paliw alternatywnych. Ostatnio poinformowano o podpisaniu umowy pomiędzy LOTOSEM a Remontowa LNG Systems na budowę pilotażowej stacji dokującej LNG. Powstanie ona na stacji paliw LOTOS w Gdańsku-Osowej zlokalizowanej przy trójmiejskiej obwodnicy (w kierunku Gdyni). Planowany termin oddania do użytku to połowa 2021 r.
Koncern współpracuje również w projektach służących większemu wykorzystaniu LNG w żegludze morskiej na Bałtyku. Razem ze spółką Gaz-System LOTOS otrzymał unijne dofinansowanie z CEF na opracowanie studium wykonalności projektu budowy w Gdańsku terminalu LNG małej skali i budowy innowacyjnych bunkierek LNG. Z kolei LOTOS Asfalt oraz PGNiG Obrót Detaliczny współpracują w zakresie usługi bunkrowania statków paliwem LNG, pochodzącym z Terminala Gazowego w Świnoujściu. Porozumienie ma wymiar handlowy i ekologiczny, pozwoli także na szersze komercyjne wykorzystanie gazoportu w Świnoujściu.
Koncern z Gdańska działa też w obszarze elektromobilności. Od 1,5 roku na 12 stacjach LOTOSU działa Niebieski Szlak, jedyna inwestycja w Polsce zmieniająca myślenie o podróżowaniu samochodem elektrycznym oraz umożliwiająca swobodne podróżowanie nim między miastami. W pierwszej odsłonie tego projektu koncern umożliwił kierowcom samochodów elektrycznych i hybrydowych swobodny przejazd autostradami A1 i A2 pomiędzy Warszawą a Trójmiastem.
Projekt jest również współfinasowany ze środków unijnych programu CEF. Zgodnie z realizowaną strategią rozwoju, spółka zamierza docelowo zbudować 130 stacji ładownia pojazdów elektrycznych do 2022 r.