Polska waha się przed włączeniem transportu drogowego i budynków do ETS
- 17 marca 2022 12:12
- : : autor: AMC
Polityka klimatyczno-energetyczna w kontekście bieżącego kryzysy na rynku cen energii i wojny na Ukrainie, w tym pakiet Fit for 55, to główny temat rozmów wiceministra klimatu i środowiska Adama Guibourgé-Czetwertyńskiego z przedstawicielami administracji federalnej Niemiec - informuje resort klimatu i środowiska.
Jak podkreślił podczas spotkań wiceminister Guibourgé-Czetwertyński, obecna sytuacja na rynku energii i agresja rosyjska na Ukrainie wymagają od nas refleksji nad polityką klimatyczną UE, w tym Pakiet Fit for 55, i rzeczywistą możliwością i ścieżką osiągnięcia zakładanych celów. Wyzwania są jeszcze większe niż miało to miejsce kilka tygodni temu.
- Bardzo ostrożnie należy podchodzić do zmian, które mogą prowadzić do większego obciążenia społeczeństwa i już na tym etapie należycie zareagować na ryzyko pogłębiania się ubóstwa energetycznego. Polska nie zgodzi się na żadne rozwiązanie, które odbędzie się kosztem najsłabszych grup społecznych – powiedział.
Wiceminister wskazał także, że Polska bardzo waha się przed włączeniem transportu drogowego i budynków do ETS.
- Poza poważnymi zastrzeżeniami co do skuteczności takiego rozwiązania, bardzo obawiamy się ewentualnych kosztów społecznych. Oczywiste jest, że koszty, jakie poniosą dystrybutorzy paliw, zostaną przerzucone w całości lub przynajmniej w dużej mierze na odbiorców końcowych, którymi będą w tym przypadku odbiorcy indywidualni, a także zostaną wliczone, poprzez komponent transportowy, w wyższą cenę produkty, które zapłacą konsumenci końcowi. Od wielu lat konsekwentnie podkreślamy, że transformacja klimatyczna musi być sprawiedliwa i nie może pogarszać warunków gospodarczych w określonych regionach czy grupach społecznych – mówił.