Parlament Europejski decyduje o przyszłości transportu w Unii
- 8 czerwca 2022 11:30
- : : autor: AMC
Stowarzyszenie podkreśla, że nasze powietrze ma fatalną jakość, Polska jest jednym z najbardziej zanieczyszczonych miejsc w Unii. Szybsze odejście od samochodów spalinowych przełoży się na poprawę jakości powietrza – zwłaszcza w miastach, gdzie transport generuje większość emisji – np. w Warszawie samochody odpowiadają za 60-80 proc. emisji.
Bez redukcji w transporcie nie będzie możliwe osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050r., emisje w tym sektorze – jako jedyne – rosną od lat 90-tych. Ta sytuacja dotyczy całej UE jak i Polski.
Dostępność i niższa cena elektryków
- Ustanowienie celu 100 proc. redukcji emisji da jasny sygnał rynkowi motoryzacyjnemu i przyczyni się do szybszego zwiększenia podaży samochodów elektrycznych oraz zmniejszenia ich ceny. Wliczając koszty użytkowania, elektryki już teraz są tańsze od analogicznych modeli spalinowych – ma to duże znaczenie w dobie szalenie rosnących cen paliw kopalnych - czytamy w komunikacie.
Według PSPA analizy pokazują, że samochody elektryczne staną się tańsze w zakupie od swoich spalinowych odpowiedników do końca dekady, w najpopularniejszych segmentach – samochodów małych i średnich – cena zrówna się w pomiędzy 2026 a 2027 r. Wszyscy najwięksi producenci samochodów w Europie przejdą na 100 proc. produkcji samochodów elektrycznych, odejście od silnika spalinowego to kwestia czasu. Większość producentów ma ambitne plany dekarbonizacji – Stellantis (w jego skład wchodzą m.in. marki Opel i Fiat), Ford, Renault czy Volvo zapowiedziały, że już w 2030 r. zakończą sprzedaż samochodów spalinowych.