Regulator uczy konsumentów, bo oszuści nie śpią
- 3 sierpnia 2022 10:51
- Opracowała: AMC
Zanim przedłużysz dotychczasową umowę lub zawrzesz umowę z nowym sprzedawcą zawsze - zastanów się, czy ta oferta jest dla Ciebie korzystna, porównaj nie tylko cenę energii, ale zwróć też uwagę na wysokość opłat stałych, dodatkowych opłat czy innych płatnych usług (np. dodatkowe ubezpieczenie) i kar umownych. Dokładnie przeanalizuj wszystkie dokumenty, w tym umowę, jakie zostaną Ci przekazane do podpisu. Upewnij się czy na przedstawionych dokumentach, ofertach lub umowach widnieją dane firmy, której przedstawicielem jest sprzedawca. Daj sobie czas na dokładne przeczytanie dokumentów (w tym umowy).
Nie daj się oszukać - od 3 lipca 2021 r. obowiązuje zakaz sprzedaży „door-to-door” wobec odbiorców w gospodarstwach domowych.
Oznacza to, że przedsiębiorstwa energetyczne nie mogą już zawierać umów poza lokalem przedsiębiorstwa z odbiorcami w gospodarstwach domowych (np. podczas wizyty przedstawiciela w domu odbiorcy). Wprowadzanie zakazu zawierania umów sprzedaży gazu i energii elektrycznej poza lokalem przedsiębiorstwa nie ogranicza jednak możliwości zawarcia takiej umowy na odległość (np. telefonicznie) czy w punkcie sprzedawcy umiejscowionym np. w galerii handlowej.
Twoje prawa: w przypadku zawierania umowy na odległość przyszły sprzedawca powinien poinformować Cię na piśmie o prawie odstąpienia od umowy i przekazać Ci wzór tego oświadczenia, możesz odstąpić od umowy zawartej na odległość, tj. np. przez telefon, w terminie 14 dni od jej zawarcia bez podawania przyczyn i bez ponoszenia żadnych kosztów z tego tytułu. Odstąpienie od umowy może nastąpić: za pośrednictwem listu poleconego z oświadczeniem o odstąpieniu od umowy, poprzez złożenie pisemnego oświadczenia osobiście w lokalu sprzedawcy. Jeżeli sprzedawca zapewnia możliwość złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy drogą elektroniczną, konsument może odstąpić od umowy przez złożenie oświadczenia na stronie internetowej przedsiębiorcy. Zawsze możesz skontaktować się ze swoim dotychczasowym sprzedawcą energii elektrycznej czy gazu, jeśli coś wzbudzi Twoje zastrzeżenia lub pytania.
Szczególną ostrożność zachowaj zawsze, gdy: na dokumentach niewidoczne są dane firmy, którą reprezentuje, nie jesteś w stanie zweryfikować jaką firmę reprezentuje przedstawiciel handlowy, jesteś namawiany do szybkiego podpisania umowy, np. pod pretekstem promocji, sprzedawca obiecuje Ci niższą stawkę opłaty za energię/gaz, ale nie informuje o innych dodatkowych opłatach (np. opłacie handlowej)) i karach oraz dodatkowo płatnych usługach (np. dodatkowym ubezpieczeniu), jesteś proszony o pokazanie ostatniego rachunku za energię/gaz (na rachunku można sprawdzić informacje o rodzajach usług i opłatach za te usługi) i dano Ci do podpisania kilka lub kilkanaście dokumentów.