W tym roku sprzedano już 9 mln elektryków. Trump w opozycji do Chin i Europy
- 16 lipca 2025 12:11
- Opracował: RW

fot. renault
Jak wynika z raportu Rho Motion, specjalizującego się w badaniach i analizach łańcucha dostaw pojazdów elektrycznych w pierwszej połowie 2025 r. na całym świecie sprzedano 9,1 miliona pojazdów elektrycznych (BEV i PHEV). W Europie na czele Hiszpania i Niemcy. Słabo wypada Francja, a Polska bez zmian w europejskim ogonie.
Jak wynika z wyliczeń, rynek pojazdów elektrycznych (czyste elektryki i hybrydy) wzrósł o 24% rok do roku w czerwcu 2025 r. w porównaniu z czerwcem 2024 r. Na czele rankingu oczywiście Chiny, nieźle wypada także Europa. Tradycyjnie – od objęcia prezydentury przez Donalda Trumpa - niepokojące wieści płyną z Ameryki Północnej. Wyjątkiem Meksyk, który w pierwszym półroczu zanotował duży progres.
W Chinach połowa nowych aut to elektryki
- Przedstawione dane dotyczące sprzedaży pojazdów elektrycznych w pierwszej połowie 2025 r. pokazują, że Chiny i Europa dynamicznie przechodzą transformację elektryczną. Więcej niż co drugi pojazd elektryczny sprzedawany na świecie jest kupowany w Chinach, a około połowa nowych samochodów kupowanych w tym kraju to samochody elektryczne. Pomimo pewnej nerwowości związanej z dotacjami, spodziewamy się, że ten silny trend sprzedaży pojazdów elektrycznych utrzyma się w ciągu roku - tłumaczy Charles Lester, menedżer ds. danych w Rho Motion.
Wzrost w Europie, choć silny, nie był równomierny w całym regionie. Wielka Brytania i Niemcy znajdują się na czele rankingu, pozostawiając w tyle Francję. Wahnięcia wynikają przed wszystkim z „wrażliwości” kierowców na ceny pojazdów, które nadal są stymulowane przez dopłaty. Ameryka Północna, a w szczególności Kanada, doświadcza spowolnienia sprzedaży pojazdów elektrycznych w 2025 r. Natomiast Stany Zjednoczone w związku z ostatnimi posunięciami prezydenta Trumpa (ogłoszenia nowej ustawy) mogą mieć trudności z osiągnięciem jakiegokolwiek wzrostu na rynku pojazdów elektrycznych w 2025 r.
Sprzedaż pojazdów elektrycznych
(BEV + PHEV) w I połowie 2025 r. w porównaniu z I połową 2024 r., od początku roku (YTD)%:
Świat: 9,1 mln, +28%
Chiny: 5,5 mln, +32%
Europa: 2 mln, +26%
Ameryka Północna: 0,9 mln, +3%
Reszta świata: 0,7 mln, +40%
Europa - Renault 4 i Renault 5
Europejski rynek pojazdów elektrycznych wzrósł o 26% w pierwszej połowie roku, osiągając 2 miliony sprzedanych egzemplarzy. Sprzedaż pojazdów elektrycznych zasilanych bateriami (BEV) wzrosła o 26% od początku roku, napędzana wzrostem liczby pojazdów z segmentu małych aut dostępnych na rynku europejskim, takich jak Renault 4 i Renault 5, oraz dążeniem producentów samochodów do osiągnięcia obecnie złagodzonych celów dotyczących emisji spalin. Sprzedaż hybrydowych pojazdów elektrycznych typu plug-in (PHEV) wzrosła o 27%. W Europie wielu chińskich producentów postrzega sprzedaż tych hybryd jako sposób na obejście europejskich ceł na pojazdy elektryczne.
Rynek hiszpański jest nadal na czele rankingu, notując wzrost na poziomie 85% od początku roku. Na tym rynku nadal obowiązuje silny program zachęt, który pomógł w zwiększeniu sprzedaży pojazdów elektrycznych w 2025 r. Ponadto w kwietniu tego roku przedłużono do końca roku tam program MOVES III r., co zaowocowało wysoką sprzedażą pojazdów elektrycznych w maju i czerwcu. Główne rynki motoryzacyjne, takie jak Niemcy i Wielka Brytania, odnotowały wzrost odpowiednio o 40% i 32% w ujęciu rocznym. Tymczasem we Francji, po obniżeniu dotacji, sprzedaż utrzymuje się na poziomie -13%. W Polsce od początku roku, zarejestrowano nieco ponad 13 tysięcy BEV-ów, co wciąż bardzo odbiega od wyników europejskich liderów.
Ameryka Północna – będzie wzrost, a od końca wrześnie spadek
Wzrost na północnoamerykańskim rynku pojazdów elektrycznych (USA, Kanada i Meksyk) nadal zwalnia, osiągając obecnie progres na poziomie 3% w ujęciu rocznym. Rynek kanadyjski utrzymuje się na poziomie -23%, rynek meksykański odnotował wzrost o 20%, a rynek amerykański odnotował wzrost o 6%.
Po podpisaniu przez prezydenta Trumpa ustawy „Big Beautiful Bill” (4 lipca 2025 r.), wszystkie ulgi podatkowe dla konsumentów na nowe, używane i komercyjne pojazdy elektryczne zostają wycofane i przestaną obowiązywać 30 września 2025 r. Nieco ponad połowa pojazdów elektrycznych sprzedanych w USA w tym roku kwalifikowała się do ulgi podatkowej. W związku z tym eksperci spodziewają się wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych przed zniesieniem ulgi podatkowej pod koniec trzeciego kwartału, a następnie gwałtownego spadku popytu w ostatnim kwartale roku.
Chiny – zamieszanie, ale i tak rosną
Rynek chiński wzrósł o 32% w ujęciu rocznym w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku i o 28% rok do roku, pomimo negatywnych nastrojów, które pojawiły się w związku z doniesieniami o wyczerpaniu dotacji. Eksperci Rio Motion prognozują jednak, że w drugiej połowie roku pojawi się więcej „dopłat”, co pozwoli na dalszy wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych w tym kraju.