ACEA: Kupujemy mniej samochodów. Hybrydy wciąż na unijnym topie
- 25 lipca 2025 11:28
- Opracował: RW

fot. SolarEdge
Modele hybrydowo-elektryczne nadal zyskują na popularności, utrzymując swoją pozycję najpopularniejszego rodzaju napędu wśród kupujących. Stanowiąc ponad 1/3 unijnego runku. Państwa z największym elektrycznym progresem to Niemcy, Belgia i Holandia.
Jak wyliczyło ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów) w pierwszej połowie roku liczba rejestracji nowych samochodów w UE spadła o 1,9% (w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku). Udział w rynku samochodów elektrycznych zasilanych akumulatorami (BEV) w I półroczu 2025 r. wyniósł 15,6%. To wciąż wynik odległy od poziomu, który rynek unijny powinien osiągnąć na tym etapie transformacji.
Rejestracje nowych samochodów w UE według źródła zasilania
Do końca czerwca 2025 r. samochody elektryczne zasilane akumulatorami (BEV) stanowiły 15,6% udziału w rynku UE, co stanowi wzrost w porównaniu z niskim poziomem bazowym wynoszącym 12,5% w pierwszej połowie 2024 r. Rejestracje samochodów hybrydowych (HEV) nadal rosną, zdobywając 34,8% rynku i pozostając preferowanym wyborem wśród konsumentów w UE. Jednocześnie łączny udział w rynku samochodów benzynowych i wysokoprężnych spadł do 37,8%, w porównaniu z 48,2% w tym samym okresie w 2024 r.
Samochody elektryczne (BEV i HEV)
W pierwszej połowie 2025 r. sprzedaż nowych samochodów elektrycznych zasilanych akumulatorami (BEV) osiągnęła 869 271 sztuk, co stanowiło 15,6% udziału w rynku UE. Wzrosty odnotowano na trzech z czterech największych rynków w UE, na które przypadało ponad 60% rejestracji samochodów elektrycznych zasilanych akumulatorami: w Niemczech (+35,1%), Belgii (+19,5%) i Holandii (+6,1%). Kontrastuje to z Francją, gdzie odnotowano spadek o 6,4%.
Dane z pierwszej połowy 2025 roku pokazały również, że liczba nowych rejestracji samochodów hybrydowo-elektrycznych w UE wzrosła do 1 942 762 sztuk, napędzana wzrostem na czterech największych rynkach: Francji (+34,1%), Hiszpanii (+32,8%), Włoszech (+10%) i Niemczech (+9,9%). Modele hybrydowo-elektryczne stanowią obecnie 34,8% całkowitego udziału w rynku UE.
Rejestracje hybrydowych samochodów elektrycznych typu plug-in (PHEV) w pierwszej połowie 2025 r. osiągnęły 469 410 sztuk. Było to spowodowane wzrostem wolumenu na kluczowych rynkach, takich jak Niemcy (+55,1%) i Hiszpania (+82,5%), a także Włochy (+56,3%). W rezultacie hybrydowe samochody elektryczne typu plug-in stanowią obecnie 8,4% całkowitej liczby rejestracji samochodów w UE, w porównaniu z 6,9% w czerwcu 2024 r. (od początku roku).
Co więcej, zmiana rok do roku w czerwcu 2025 r. wykazała wzrost o zaledwie 7,8% w przypadku samochodów elektrycznych zasilanych bateryjnie i 6,1% w przypadku samochodów hybrydowych, podczas gdy hybrydowe samochody elektryczne typu plug-in odnotowały czwarty z rzędu miesiąc silnego wzrostu, notując wzrost o 41,6%.
Samochody benzynowe i diesle
Do końca czerwca 2025 r. rejestracje samochodów benzynowych spadły o 21,2%, przy czym spadki odnotowały wszystkie główne rynki. Francja odnotowała największy spadek, z liczbą rejestracji spadającą o 33,7%, następnie Niemcy (-27,8%), Włochy (-17,2%) i Hiszpania (-13,4%).
Z 1 585 357 zarejestrowanymi dotychczas nowymi samochodami, udział w rynku samochodów benzynowych spadł do 28,4% z 35,4%. Podobnie rynek samochodów z silnikiem Diesla spadł o 28,1%, co dało 9,4% udział pojazdów z silnikiem diesla w czerwcu 2025 r. narastająco. Ponadto, w czerwcu 2025 r., w ujęciu rok do roku, odnotowano spadek o 25,4% dla samochodów benzynowych i 34,1% dla samochodów z silnikiem diesla.