Dwa rodzaje cementu o niższej klasie emisyjności na nowej A2
- 10 października 2025 07:06
- autor: Jarosław Adamski

fot. Pixabay
Na budowie nowego odcinka autostrady A2 wprowadzono innowacyjne rozwiązanie, którego dotąd nie stosowano w Polsce. Po raz pierwszy do wykonania dwuwarstwowej nawierzchni z betonu cementowego użyto dwóch różnych rodzajów cementu o niższej klasie emisyjności.
Eksperyment ma pomóc ograniczyć ślad węglowy w inwestycjach drogowych, a jego wyniki mogą zdecydować o przyszłości tego typu technologii w kraju.
Przepisy do zmiany
Zgoda na przeprowadzenie pilotażu została wydana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, ponieważ obowiązujące przepisy nie dopuszczają jeszcze takiego rozwiązania w standardowych projektach. Wykonawcą inwestycji jest firma Strabag, a dostawcą materiału Cement Ożarów.
Milky Way 2.0 – tak inżynierowie ze Strabagu i Cementu Ożarów nazywają technologię, którą wykorzystali na niespełna kilometrowym odcinku budowanej na wschodnim Mazowszu autostrady A2.
Przedstawiciele obu firm podkreślają, że zastosowanie dwóch różnych typów cementu pozwala zmniejszyć emisję dwutlenku węgla przy zachowaniu wymaganych parametrów trwałości i wytrzymałości nawierzchni. Strabag liczy, że pozytywne rezultaty testów otworzą drogę do szerszego wykorzystania technologii niskoemisyjnych w budownictwie drogowym.
Rozwiązania do wprowadzenia w kolejnych przetargach
Jak zapowiadają inwestorzy, jeśli pilotaż zakończy się sukcesem, możliwe będzie wprowadzenie podobnych rozwiązań w kolejnych przetargach GDDKiA. To krok w kierunku bardziej ekologicznego podejścia do infrastruktury transportowej, które ma znaczenie nie tylko dla środowiska, ale też dla kosztów utrzymania dróg w dłuższej perspektywie. Projekt patronatem naukowym objęła Politechnika Białostocka.