Odpady z kopalni trafią na drogi i wały przeciwpowodziowe
- 5 maja 2020 15:36
- : : autor: PARA
Pozyskiwanie kruszyw drogowych z hałd nie jest pomysłem nowym. Na Śląsku w taki sposób zlikwidowano m.in. hałdę po hucie Kościuszko w Chorzowie. W Małopolsce w podobny sposób eksploatowano jedną z największych hałd w Eurupie - składowisko krakowskiej Huty Sendzimira.
Poprzez właściwy dobór proporcji składników oraz stosując odpowiednią technologię homogenizacji skały płonnej i odpowiednich rodzajów popiołów zgodnie z technologią, uzyskuje się kruszywa i mieszanki spełniające wymagania obowiązujące dla materiałów stosowanych w budowie dróg, autostrad i budowli hydrotechnicznych.
Warunkiem wprowadzenia do obrotu otrzymanych produktów są konieczne atesty i certyfikaty, potwierdzające deklarowane własności użytkowe wydawane przez uprawnione ośrodki naukowo badawcze, posiadające specjalne akredytacje.
Spółka Bioeko Grupa Tauron, jest jedynym operatorem zewnętrznym w zakresie sprzedaży i zagospodarowania wszystkich wypadów powydobywczych oraz kruszyw wytwarzanych w przedsiębiorstwach należących do Grupy Tauron. Spółka prowadzi działania w zakresie wykorzystania tych kruszyw oraz pozyskania na nie odbiorców. Możliwości takie dają prowadzone na szeroką skalę budowy autostrad i dróg szybkiego ruchu w Polsce.
Kruszywa oferowane przez BGT cieszą się dobrą opinią firm na rynku budowlanym i były wykorzystane głównie na terenie Małopolski i Śląska m.in. przy modernizacji linii kolejowej Kraków-Katowice, do budowy nasypów drogowych oraz kolejowych przy inwestycji budowy nowego bloku energetycznego 910 MW w Jaworznie.
- Dużym wyzwaniem dla spółki będzie perspektywa wykorzystania dostępnych zasobów kruszyw przy budowie nowego odcinka drogi S1 tj. Mysłowice Kosztowy - Bielsko Biała, planowanej do realizacji w latach 2021-2023. Tylko na tę inwestycję drogową zapotrzebowanie szacowane jest na poziomie kilku milionów ton surowca – podsumował Andrzej Grela, prezes zarządu Bioeko Grupa Tauron.