Autostrady słońca - nowe miejsce na fotowoltaikę
- 1 września 2020 07:34
- : : autor: PARA
Austriacki Instytut Technologii, Fraunhofer ISE i Forster Industrietechnik opracowują nową koncepcję dachowych systemów fotowoltaicznych dla autostrad. Mają na celu wykorzystanie potencjału niewykorzystanych sieci drogowych do wytwarzania energii elektrycznej.
Austriacki Instytut Technologii (AIT) we współpracy z niemieckimi Fraunhofer ISE i Forster Industrietechnik uruchomił projekt pilotażowy, który stworzy nowe możliwości wytwarzania energii słonecznej w sieciach drogowych.
Na autostrady fotowoltaika trafiła już kilka lat temu. Kilka projektów w Niemczech, Austrii i Szwajcarii wykorzystuje energię słoneczną do zasilania przyautostradowych parkingów, czy oświetlenia węzłów drogowych. Nowy austriacko-niemiecki projekt idzie dalej. Zamierza wykorzystać autostrady jako przestrzeń do rozmieszczenia samych paneli fotowoltaicznych.
Oprócz podwójnego wykorzystania przestrzeni naukowcy spodziewają się innych pozytywnych rezultatów, w tym ochrony powierzchni dróg przed opadami atmosferycznymi i przegrzaniem. Chcą również sprawdzić, czy dachy fotowoltaiczne nad autostradami zapewnią wartość dodaną dla dróg, zgodnie z oczekiwaniami, a także przetestują praktyczną, techniczną i ekonomiczną stronę takich projektów.
Pierwsza część projektu to opracowanie prototypu dachu PV wraz z doborem modułów i konstrukcji wsporników. Dachy solarne nad autostradami muszą sprawnie odprowadzać deszczówkę, muszą wytrzymać obciążenie śniegiem i lodem, podmuchy wiatru czy ewentualne uderzenia przez pojazdy. Do tego dochodzą kwestie konserwacji i bezpieczeństwo samego ruchu.
- W przypadku dachów fotowoltaicznych nad autostradami musimy osiągnąć kilka celów. Pierwszym jest efektywna produkcja energii fotowoltaicznej przy użyciu odpowiednich technologii modułów fotowoltaicznych - mówi Manfred Haider, kierownik projektu w AIT Center for Mobility Systems. - Drugi to kwestia elastycznego wykorzystania sieci drogowej. Trzecim jest zwiększenie żywotności nawierzchni poprzez ochronę jej przed przegrzaniem i opadami atmosferycznymi, czwartym - dodatkowa ochrona przed hałasem.
Wspólny projekt Austriaków, Niemców i Szwajcarów, finansowany ze środków państwowych ma być w przyszłości wykorzystywany w sieciach drogowych wszystkich trzech krajów.