REKLAMA 1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x250 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP #1]

Autostrady słońca - nowe miejsce na fotowoltaikę

  • 1 września 2020 07:34
  • Autor: PARA
Reklama

Austriacki Instytut Technologii, Fraunhofer ISE i Forster Industrietechnik opracowują nową koncepcję dachowych systemów fotowoltaicznych dla autostrad. Mają na celu wykorzystanie potencjału niewykorzystanych sieci drogowych do wytwarzania energii elektrycznej.

Austriacki Instytut Technologii (AIT) we współpracy z niemieckimi Fraunhofer ISE i Forster Industrietechnik uruchomił projekt pilotażowy, który stworzy nowe możliwości wytwarzania energii słonecznej w sieciach drogowych.

Na autostrady fotowoltaika trafiła już kilka lat temu. Kilka projektów w Niemczech, Austrii i Szwajcarii wykorzystuje energię słoneczną do zasilania przyautostradowych parkingów, czy oświetlenia węzłów drogowych. Nowy austriacko-niemiecki projekt idzie dalej. Zamierza wykorzystać autostrady jako przestrzeń do rozmieszczenia samych paneli fotowoltaicznych. 

Oprócz podwójnego wykorzystania przestrzeni naukowcy spodziewają się innych pozytywnych rezultatów, w tym ochrony powierzchni dróg przed opadami atmosferycznymi i przegrzaniem. Chcą również sprawdzić, czy dachy fotowoltaiczne nad autostradami zapewnią wartość dodaną dla dróg, zgodnie z oczekiwaniami, a także przetestują praktyczną, techniczną i ekonomiczną stronę takich projektów.

Pierwsza część projektu to opracowanie prototypu dachu PV wraz z doborem modułów i konstrukcji wsporników. Dachy solarne nad autostradami muszą sprawnie odprowadzać deszczówkę, muszą wytrzymać obciążenie śniegiem i lodem, podmuchy wiatru czy ewentualne uderzenia przez pojazdy. Do tego dochodzą kwestie konserwacji i bezpieczeństwo samego ruchu.  

- W przypadku dachów fotowoltaicznych nad autostradami musimy osiągnąć kilka celów. Pierwszym jest efektywna produkcja energii fotowoltaicznej przy użyciu odpowiednich technologii modułów fotowoltaicznych - mówi Manfred Haider, kierownik projektu w AIT Center for Mobility Systems. - Drugi to kwestia elastycznego wykorzystania sieci drogowej. Trzecim jest zwiększenie żywotności nawierzchni poprzez ochronę jej przed przegrzaniem i opadami atmosferycznymi, czwartym - dodatkowa ochrona przed hałasem.

Wspólny projekt Austriaków, Niemców i Szwajcarów, finansowany ze środków państwowych ma być w przyszłości wykorzystywany w sieciach drogowych wszystkich trzech krajów.

REKLAMA 740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA740x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]

Komentarze (0)Napisz komentarz

Napisz swój komentarz

CGSOQ
Mogą Cię zainteresować
REKLAMA 1110x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1110x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM #1]