Pociągi zasilane akumulatorowo mogą zastąpić te z silnikiem Diesla
- 18 października 2021 09:25
- : : autor: AMC
Zasilany akumulatorowo pociąg wyprodukowany w zakładach Alstom wyruszył z Chemnitz w Niemczech w swój demonstracyjny przejazd techniczny. Opracowany jako prototyp w niemieckim zakładzie Alstom Hennigsdorf, elektryczny zespół trakcyjny z napędem akumulatorowym przejechał do Flöha i Zschopau – a następnie z powrotem do Chemnitz. Podczas przejazdu napęd pociągu przełączono z sieci trakcyjnej na zasilanie akumulatorowe, podkreślając tym samym wiodącą pozycję technologiczną Alstom w dziedzinie przyjaznych środowisku, alternatywnych systemów napędowych dla przemysłu kolejowego - czytamy w informacji prasowej.
Ten innowacyjny projekt rozpoczął się w 2016 r. jako współpraca badawcza z Politechniką Berlińską. Projekt obejmuje rozwój, certyfikację oraz obsługę pociągów pasażerskich zasilanych akumulatorowo, jak również ma na celu udowodnienie ogólnej opłacalności eksploatacji baterii dla głównych linii kolejowych. Przewiduje również przygotowanie rekomendacji dla polityków, operatorów i władz publicznych w zakresie użytkowania tego typu pojazdów na liniach niezelektryfikowanych lub częściowo zelektryfikowanych. Newralgicznym aspektem tej technologii jest innowacyjny napęd trakcyjny, zaprojektowany i przetestowany w Mannheim – w siedzibie specjalistycznego laboratorium akumulatorów i wysokiego napięcia.
- Cel Alstom jest jasny: uzyskać status międzynarodowego lidera w dziedzinie alternatywnych technologii napędowych dla transportu kolejowego. Obok naszego pociągu wodorowego ta najnowocześniejsza koncepcja napędu akumulatorowego stanowi kolejny kamień milowy we wprowadzaniu na rynek bezemisyjnych pociągów regionalnych w Niemczech i na całym świecie - mówi Müslüm Yakisan, prezes Alstom w Niemczech, Austrii i Szwajcarii.
Pociąg zasilany akumulatorami opracowano we współpracy z partnerami projektu. Należą do nich DB Regio, regionalna sieć transportowa Badenii-Wirtembergii, niemiecki Narodowy Program Innowacji w zakresie Technologii Wodorowych i Ogniw Paliwowych oraz Politechnika Berlińska. Niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) dofinansowuje projekt kwotą około 4 mln euro.
Alstom informuje, że projektowi od początku towarzyszą badania naukowe na Wydziale Eksploatacji Kolei i Infrastruktury oraz na Wydziale Metod Rozwoju Produktów i Mechatroniki Politechniki Berlińskiej. Badania te wykazały, że znaczna część linii obecnie obsługiwanych przez pojazdy z silnikiem wysokoprężnym obejmuje niezelektryfikowane odcinki – krótsze niż 100 kilometrów. Wykorzystanie istniejącej infrastruktury trakcyjnej pozwala na eksploatację na tych liniach pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorowo bez potrzeby przeprowadzania ich istotnej modernizacji. W ramach projektu przeprowadzono również szeroko zakrojone symulacje dynamiki podróży.