Zamość stawia na elektromobilność
- 29 marca 2022 13:11
- : : autor: AMC
Dzięki dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na ulice Zamościa wyjedzie czternaście nowych, zeroemisyjnych autobusów o napędzie elektrycznym. Umowa pomiędzy Miejskim Zakładem Komunikacji w Zamościu, a NFOŚiGW została podpisana 28 marca br. W ramach projektu powstanie również siedem dwustanowiskowych stacji ładowania pojazdów zasilanych energią elektryczną wyprodukowaną z paneli fotowoltaicznych - informuje fundusz.
Korzystając z wdrażanego przez NFOŚiGW programu priorytetowego Zielony Transport Publiczny, samorząd Zamościa zakupi czternaście nowoczesnych, ekologicznych autobusów komunikacji miejskiej. Na ten nowy tabor będzie się składać dziesięć pojazdów klasy Maxi-12 m o mocy nie mniejszej niż 150 kW oraz cztery pojazdy klasy Mega -18 m przegubowe o mocy nie mniejszej niż 240 kW – wszystkie pojazdy zasilane z baterii kategorii M3 – BEV (Battery Electric Vehicle). Zasięg dzienny każdego autobusu będzie wynosił około 230 km. Wszystkie będą przystosowane do przewozu osób niepełnoprawnych.
– W polityce ekologicznej państwa skupiamy się na poprawie jakości życia Polaków, w tym na zapewnianiu wszystkim lepszego stanu powietrza. Rozwój zeroemisyjnego transportu zbiorowego w miastach jest ważnym krokiem do osiągnięcia tego strategicznego celu – podkreśla minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.
– Elektryczne autobusy zastępują pojazdy przestarzałe, nieekologiczne, szkodliwe dla ludzi i środowiska. Tak zaplanowana modernizacja taboru komunikacji miejskiej ogranicza zanieczyszczanie powietrza i zarazem poprawia komfort podróżowania oraz mobilność mieszkańców. Projekty realizowane w Zamościu i wielu innych polskich miastach są przykładem takiego właśnie podejścia – dodaje szefowa resortu.
Dodatkowo, zgodnie z założeniami przedsięwzięcia podjętego w Zamościu w ramach programu ZTP,
w mieście powstanie siedem podwójnych stacji ładowania autobusów energią elektryczną, wyposażonych w panele fotowoltaiczne. W celu obsługi bezemisyjnych pojazdów elektrycznych akumulatorowych zostanie przeszkolonych co najmniej 30 kierowców i 5 mechaników.