Ładowanie elektryków największym wyzwaniem na najbliższe lata
- 11 sierpnia 2022 11:00
- Opracowała: AMC
– Fakt, że mamy do czynienia z rozporządzeniem ma bezpośrednią implementację i powoduje, że cele w nim zawarte są bezwzględnie wiążące dla Państw Członkowskich. AFIR będzie wymagał wielkiego wysiłku i nakładów od wszystkich podmiotów w ramach łańcucha wartości elektromobilności i decydentów. Dla przykładu, mamy obecnie 77 MW mocy bazowej w sieci ładowania EV, a przy nawet najmniej ambitnej wersji proponowanych przepisów będziemy dla pojazdów osobowych potrzebowali 435,8 MW. Należy też zaznaczyć, że moc ta powinna w myśl całego pakietu Fit for 55 i kierunku myślenia UE, być oparta na OZE, czyli odnawialnych źródłach energii – powiedział Aleksander Rajch, Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Według prognoz PSPA zapotrzebowanie przyrostu mocy bazowej w polskiej sieci na 2025 r., na podstawie najbardziej ambitnej wersji AFIR, musi zwiększyć się do poziomu 762,2 MW uwzględniając tylko pojazdy typu BEV (wraz z PHEV byłoby to 1166,7 MW). W zakresie stacji ładowania, obecnie najbardziej ambitne rozważania dotyczące AFIRu wskazują na obowiązek uruchomienia 379 stacji ładowania dla pojazdów lekkich dostawczych i ciężkich (obecnie jest 211) w ramach TEN-T, ale o mocy 406 MW w 2025 r. przy obecnej 19,7 MW w tym samym segmencie.
– Wyzwania dotyczące rozbudowy infrastruktury już teraz są ambitne. Jeszcze dwa-trzy lata temu prognozowano, że w 2022 r. liczba pojazdów przypadającą na jedną ładowarkę będzie wynosić 11. Realizacja i szybki rozwój tego segmentu jasno wskazuje, że ta liczba zwiększyła się do ponad 20 już teraz, a w przyszłości będzie tylko rosła. W efekcie można wprost mówić, że infrastruktura ładowania pojazdów zaczyna nie nadążać za tempem sprzedaży zeroemisyjnych samochodów. Z tego względu podczas Kongresu Nowej Mobilności rynkowi eksperci poszukają odpowiedzi na pytania związane z infrastrukturą ładowania pojazdów elektrycznych. Będzie to też niepowtarzalna okazja na zaprezentowanie najlepszych praktyk z krajów, w których infrastruktura rozwija się znacznie szybciej niż w Polsce – podkreślił Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Jak czytamy w komunikacie prasowym, w sumie podczas KNM obędzie się 11 dedykowanych wydarzeń poświęconych przedmiotowej kwestii, w tym premiera raportu: „Bariery rozwoju infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych w Polsce”, w którym zaprezentowany zostanie opracowany przez PSPA i partnerów projekt rozwiązań legislacyjnych odnoszących się do kluczowych barier rozwoju infrastruktury w Polsce. Nie zabraknie też studium przypadku: „Jak skutecznie rozwijać infrastrukturę ładowania w aglomeracjach?”, czy warsztatów tematycznych: „Jak przyspieszyć rozwój szybkiej i ultraszybkiej infrastruktury ładowania”. Zwieńczeniem tematów związanych z infrastrukturą będzie Komitet merytoryczny ds. Operatorów Ogólnodostępnych Stacji Ładowania PSPA.
Kongres Nowej Mobilności odbędzie się w dniach 12-14 września 2022 r. w Łodzi.