Jak tworzyć Strefy Czystego Transportu
- 15 września 2022 08:37
- Opracowała: AMC
Ponad 300 stref czystego transportu (SCT) funkcjonuje już w całej Europie. Dzięki nowelizacji Ustawy o elektromobilności obszary niskoemisyjne już wkrótce będą powstawać również w Polsce. W celu ułatwienia ich wdrażania samorządom, PSPA wspólnie z Unią Metropolii Polskich przygotowało raport, będący zbiorem najlepszych praktyk w zakresie ustanawiania SCT. Premiera raportu odbyła się w trakcie Kongresu Nowej Mobilności 2022 – największego w tej części Europy wydarzenia w całości poświęconego zeroemisyjnemu transportowi.
PSPA informuje, że sektor transportu jest źródłem blisko 1/3 globalnych emisji gazów cieplarnianych. Emisje z transportu pochodzą głównie ze spalania paliw kopalnych w samochodach osobowych i dostawczych, ciężarówkach, statkach, pociągach oraz samolotach. Ponad 90 proc. paliw wykorzystywanych w tym sektorze to paliwa ropopochodne, do których należą przede wszystkim benzyna i olej napędowy. Z
a największą część emisji z transportu odpowiada transport drogowy (w 2019 r. był on źródłem 72 proc. wszystkich wyemitowanych GHG). Po polskich drogach porusza się ponad 20 mln samochodów, a co roku rejestrowanych jest 1,5 mln. Rozbudowana flota sprawia, że oprócz wytwarzania znacznej ilości dwutlenku węgla, transport drogowy generuje nawet 80 proc. zanieczyszczeń powietrza w polskich miastach.
W konsekwencji przyczynia się do powstawania smogu i pogorszenia stanu powietrza, którym oddychamy. W ponad 70 proc. polskich miast normy jakości powietrza są regularnie przekraczane. Każdego dnia powoduje to ogromne straty zdrowotne i finansowe oraz obniża jakość życia ich mieszkańców. W szeregu miast w całej Europie wdrożono już skuteczne rozwiązanie, którego celem jest ograniczenie ruchu najbardziej emisyjnych pojazdów prowadzące do poprawy stanu powietrza. Jest nim implementacja obszarów niskoemisyjnych (Low Emission Zones), które w Polsce zyskały nazwę stref czystego transportu (SCT).
- Strefy czystego transportu (SCT) to coraz popularniejsze w Europie rozwiązanie adresujące jedno z najpoważniejszych wyzwań XXI w. – wysoki poziom emisji zanieczyszczeń z transportu drogowego. Dzięki SCT powietrze, którym oddychamy może być znacznie czystsze, a miasta cichsze, mniej zakorkowane i bardziej przyjazne dla wszystkich interesariuszy: od mieszkańców i turystów po prowadzących w nich działalność przedsiębiorców. Pomimo, iż w całej Europie zaimplementowano już ponad 300 obszarów niskoemisyjnych, a niektóre z nich (np. w Goteborgu) działają już od blisko 30 lat, w Polsce nadal nie funkcjonuje żadna strefa czystego transportu - mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.