Podgrzewane przystanki made in Silesia
- 10 sierpnia 2020 08:35
- : : autor: AMC
- Aby projekt spełniał normy użyteczności podzieliliśmy go sobie na 3 strefy: otwartą, półotwartą i zamkniętą, po to, by użytkownik mógł sobie wybrać, w której przestrzeni chce się zatrzymać w zależności od tego, jaka jest pogoda. Drugim naszym słowem-kluczem, który nam wyznaczał ścieżki przez cały okres projektowy, była rozpoznawalność. Użytkownik powinien dostać jasny sygnał: „jestem na stacji autobusowej linii BRT”, nie żadnej innej, ale też „jestem w tym konkretnie miejscu”. Na Islandii nie tylko mieszkańcy korzystają z transportu publicznego, ale też bardzo duże grono turystów. Ich liczba w 2017 r. niemal sześciokrotnie przekroczyła ilość mieszkańców kraju - podkreśla projektantka.
Region stołeczny składa się z siedmiu miast. Funkcjonuje na takiej zasadzie jak u nas region śląsko-zagłębiowski. Patrząc z perspektywy osoby, która się przemieszcza, mamy cały czas wrażenie, że jesteśmy w jednym mieście, ponieważ granice nie są odczuwalne — dodaje. Aby podkreślić znaczenie elementów ułatwiających orientację w terenie odwołuje się do przestrzeni miejskiej Rybnika.
Konstrukcja samego przystanku będzie solidna i wytrzymała naprężenia wynikające z silnego wiatru. Przystanki będą miały również ogrzewanie podłogowe.
Jak zaznaczają absolwenci, ich koncepcja może stać się inspiracją dla polskich stacji przystankowych, jednak jej urzeczywistnienie w naszych warunkach wymagałoby wprowadzenia szeregu korekt.
- Projekt zgłoszony w konkursie BRT Borgarlinan spełnia podstawowe wymagania dotyczące projektowania infrastruktury transportu publicznego, natomiast jego wygląd i konstrukcja zdecydowanie odpowiadają na kwestie związane zarówno z klimatem Islandii, jak i samą charakterystyką sieci BRT - podkreśla Iga.