Elektromobilność to nie tylko moda
- 5 maja 2022 12:57
- : : autor: AMC
Odpowiedzią miast na zanieczyszczenie powietrza spowodowane eksploatacją transportu opartego na paliwach kopalnych są Strefy Czystego Transportu. Od kilkunastu lat proekologiczne obszary z powodzeniem funkcjonują w ponad 250 europejskich miastach, poprawiając kondycję środowiska i stan zdrowia mieszkańców. Ich działaniu w praktyce przyjrzą się teraz polscy samorządowcy, którzy w asyście ekspertów Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), wybrali się w podróż po ekologicznych strefach w Niemczech, Belgii i Holandii - czytamy w informacji prasowej.
Zdaniem Instytutu Transportu Samochodowego (ITS) problem zanieczyszczenia powietrza przez transport samochodowy stanowi w polskich miastach większy problem niż emisja pyłów z ogrzewania domów. Z wyliczeń ITS wynika, że choć w skali kraju samochody odpowiadają za ok. 10 proc. przekroczeń dopuszczalnego poziomu zanieczyszczeń, to w centrach dużych miast te limity są wielokrotnie większe. Z tego właśnie powodu już w ponad 250 europejskich aglomeracjach utworzono Strefy Czystego Transportu (SCT) – ang. Low Emission Zones (LEZ).
Zalety stref
SCT to odpowiednio oznakowane obszary miejskie, po których swobodnie mogą poruszać się pojazdy spełniające określone normy emisji spalin, co przekłada się na mniejsze zanieczyszczenie powietrza. Auta niespełniające wymogów, np. nieposiadające normy emisji Euro 6, do stref nie mogą wjeżdżać albo muszą liczyć się z koniecznością uiszczenia opłaty. Bez ograniczeń mogą natomiast poruszać się w nich samochody zasilane energią elektryczną, wodorem i gazem ziemnym, czyli zero- i niskoemisyjne. Wymierny wpływ stref na jakość powietrza potwierdzają liczne analizy. Dla przykładu, wprowadzenie SCT z początkiem 2008 r. w Berlinie przełożyło się na spadek emisji cząstek stałych z pojazdów aż o 50 proc. (173 tony w skali roku), a tlenków azotu o ok. 20 proc. (1500 ton/rok). Ponadto, dzięki strefom w stolicy Niemiec zmniejszono o 70 proc. liczbę rejestracji samochodów osobowych, które nie spełniały przynajmniej normy Euro 2, a ciężarowych o 55 proc.
– W ubiegłym roku zawiązaliśmy „Koalicję Miast na rzecz rozwoju Stref Czystego Transportu”. Samorządy Unii Metropolii Polskich, a także Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, we współpracy z PSPA, przygotowały propozycje zmian w regulacjach dotyczących stref. Ubiegłoroczna nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych wprowadziła zmiany, które ułatwiają samorządom tworzenie stref. To daje nadzieję, że już wkrótce Polska przestanie być pod względem obszarów niskoemisyjnych białą plamą w Unii Europejskiej – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.