Dlaczego potrzebujemy polskiej marki samochodów elektrycznych?
- 11 marca 2020 12:38
- : : autor: AMC
Jego zdaniem Polska jest największym europejskim rynkiem sprzedaży nowych samochodów bez własnej marki motoryzacyjnej. Świadczy to o dużym potencjale rynku wewnętrznego, a doświadczenia innych krajów potwierdzają większy udział w rynku rodzimych produktów.
- Powstanie i rozwój polskiej marki samochodów może przyczynić się również do rozwoju polskiej branży producentów części i komponentów samochodowych i ich awansu w hierarchii dostawców dla przemysłu motoryzacyjnego, a tym samym zwiększenie ich obrotów. Własny producent samochodów to również możliwość efektywniejszego wydawania środków na badania i rozwój i koncentrowanie się na projektach, które mogą być wdrażane do produkcji. Elektromobilność to szansa na rozwój nie tylko dla firm z branży motoryzacyjnej ale także elektroenergetycznej, teleinformatycznej i mechanicznej. Niewielka ilość industrializacji to pięta achillesowa polskiego sektora B+R – podkreśla prezes Zaremba.
Przypomina, że motoryzacja jest drugim największym sektorem przemysłowym w kraju. Polskie przedsiębiorstwa działające w tym sektorze są cenione w Europie, posiadają odpowiednie doświadczenie i know-how żeby stanowić ważne ogniwo w łańcuchu dostaw w produkcji polskiego samochodu elektrycznego.
Rozwój projektu polskiego samochodu elektrycznego wspiera rozwój przemysłu motoryzacyjnego, a zarazem to szansa na wykreowanie nowej gałęzi gospodarki, nowej polskiej specjalizacji opartej na własnych rozwiązaniach, które mogą konkurować na globalnym rynku.
Elektromobilność daje ogromną szansę na transformację energetyczną Polski. Możliwość wtórnego wykorzystania baterii elektrycznych jako magazynów energii oraz tzw. inteligentne sieci stanowią ważny element stabilizujący system energetyczny. Rozwiązania te współgrają także z rosnącą rolą odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym. Wzrost zapotrzebowania na prąd – związany ze wzrostem liczby aut elektrycznych - stwarza możliwość wykorzystania nadwyżek prądu poprzez ładowanie samochodów w nocy – w czasie tzw. doliny nocnej i oddawanie energii do sieci kiedy zapotrzebowanie na nią jest większe.