Program wsparcia infrastruktury ładowania coraz bliżej
- 4 listopada 2021 09:25
- : : autor: AMC
W kolejnych latach można spodziewać się dynamicznego rozwoju infrastruktury w naszym kraju. Na podstawie Polish EV Outlook, do 2025 r. w Polsce może powstać prawie 43 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych.
– Dofinansowanie ze środków NFOŚiGW może objąć ok. 14-15 tys. punktów. Biorąc pod uwagę aktualny stan rynku infrastruktury, może wydawać się to wysoką liczbą. Rynkowe potrzeby są jednak znacznie większe, zwłaszcza uwzględniając najnowsze propozycje Komisji Europejskiej ujęte w pakiecie Fit for 55 i przewidujące m.in. konieczność instalowania stacji w maksymalnej odległości 60 km przy autostradach, czy też obowiązek zarezerwowania 1 kW mocy w sieci infrastruktury ogólnodostępnej na każdy nowo rejestrowany samochód całkowicie elektryczny – uważa Jan Wiśniewski.
Potrzebę rozwoju infrastruktury będzie stymulował także rosnący park pojazdów elektrycznych. W 2025 r. łączna liczba osobowych i dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych w Polsce może być ok. 20-krotnie wyższa niż obecnie i wzrosnąć do niemal 300 tys. szt. (dane Polish EV Outlook). Wpływ na rozwój parku EV będzie miało wiele czynników, m.in. program dopłat Mój elektryk. Jak poinformował NFOŚiGW, od uruchomiania programu dla osób fizycznych, w generatorze zostało złożonych już około 1000 wniosków na łączną kwotę ponad 20 mln.
– Zgoda Komisji Europejskiej na wsparcie rynku infrastruktury w Polsce, dopłaty do punktów prywatnych w ramach programu Mój prąd, zapowiedziane zwiększenie środków na program Mój elektryk i zbliżające się długo oczekiwane uruchomienie dopłat dla przedsiębiorców, czy też procedowana nowelizacja Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, to ważne kroki w kierunku dekarbonizacji sektora transportu w Polsce. Tak młody rynek boryka się jednak jeszcze z wieloma barierami, jak choćby dotyczącymi przyłączania stacji do sieci. Ważne, żeby nie wytracić tej dynamiki i dalej systemowo działać na rzecz rozwoju zeroemisyjnych technologii, z korzyścią dla społeczeństwa, środowiska i gospodarki – mówi Maciej Mazur.
Pod koniec września br. po polskich drogach jeździły 31 633 elektryczne samochody osobowe. Pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 48 proc. (15 255 szt.) tej części parku pojazdów, a pozostałą część (52 proc.) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 16 378 szt.