Europa: chińskie marki samochodowe sprzedają się lepiej niż Tesla
- 24 marca 2025 14:04
- Opracował: Rafał Wąsowicz

fot. pixabay
Rejestracje samochodów elektrycznych BEV w Europie wzrosły w lutym o 25%, podczas gdy wolumeny Tesli spadły aż o 44%. Wręcz sensacyjnie wygląda informacja, że producenci samochodów z Chin sprzedają więcej swoich aut niż Tesla. A przecież Tesla Model Y byłą najlepiej sprzedającym się pojazdem na świecie w 2023 roku i to bez podziału na napędy! Dacia Sandero liderem rejestracji w lutym.
W zeszłym miesiącu w Europie zarejestrowano łącznie 966 300 nowych samochodów osobowych, co oznacza spadek o 3% w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku. Według danych JATO Dynamics dla 28 rynków*, głównymi czynnikami napędzającymi ten trend były spadki w Niemczech, Włoszech, Belgii, Holandii, Szwajcarii i Irlandii. Rejestracje od początku roku spadły o 2% do łącznej liczby 1 962 850 sztuk.
Rejestracje samochodów w Europie, luty 2025
- W dalszym ciągu nie ma wyraźnych oznak ożywienia w europejskim przemyśle motoryzacyjnym. Niepewność na rynku jest dodatkowo komplikowana przez wyzwania zarówno w Chinach, jak i w USA - skomentował Felipe Munoz, globalny analityk w JATO Dynamics.
W zeszłym miesiącu rejestracje pojazdów elektrycznych (BEV) wzrosły o 26% do 164 000 sztuk. Jest to najwyższa liczba odnotowana zarówno w lutym, jak i w okresie od stycznia do lutego, w którym zarejestrowano 329 700 sztuk, co stanowi wzrost o 31%.
Gwałtowny spadek rejestracji Tesli
Na tym pozytywnym tle udział Tesli w rynku spadł do 9,6% — najniższego poziomu w lutym w ciągu ostatnich pięciu lat. Udział rynkowy marki od początku roku spadł z 18,4% w 2024 r. do 7,7% w tym roku.
Tesla bez wątpienia przechodzi okres ogromnych zmian. Oprócz coraz aktywniejszej roli Elona Muska w polityce i zwiększonej konkurencji, z jaką mierzy się na rynku pojazdów elektrycznych, marka wycofuje istniejącą wersję Modelu Y – swojego najlepiej sprzedającego się pojazdu – w oczekiwaniu na wprowadzenie nowej, odświeżonej wersji.
Warto pamiętać, że w trakcie tego procesu marki często doświadczają spadku sprzedaży, zanim powrócą do normalnego poziomu, gdy zaktualizowany model stanie się szeroko dostępny. Marki takie jak Tesla, które mają stosunkowo ograniczoną gamę modeli, są szczególnie narażone na spadki rejestracji podczas przeprowadzania zmiany modelu.
W lutym rejestracje Modelu Y spadły o 56% do 8800 sztuk, podczas gdy rejestracje Modelu 3 spadły o 14% do 6800 sztuk.
- Różnica w spadkach wolumenu między tymi dwoma pojazdami sugeruje, że spadek ogólnej sprzedaży marki jest bardziej zakorzeniony w zmianie Modelu Y niż w aktywności politycznej Muska. Jednak będzie ciekawie zobaczyć, w jakim stopniu popyt odbije się, gdy nowy Model Y trafi na rynki w całym regionie - zaznacza Felipe Munoz.
Chińskie marki wyprzedzają Teslę w sprzedaży pojazdów elektrycznych
Trudności, z którymi obecnie zmaga się Tesla, stworzyły możliwości dla niektórych jej konkurentów. W lutym chińskie marki samochodów zarejestrowały w Europie 19 800 nowych pojazdów elektrycznych, wyprzedzając Teslę, która zarejestrowała nieco ponad 15 700 sztuk. W tym samym miesiącu ubiegłego roku chińskie marki zarejestrowały 23 182 sztuki w porównaniu do 28 131 zarejestrowanych przez Teslę.
Chińskie marki atakują
Najlepiej sprzedającymi się chińskimi markami samochodów były Volvo, BYD i Polestar. Podczas gdy Volvo odnotowało 30% spadek rejestracji pojazdów elektrycznych, BYD i Polestar odnotowały znaczne wzrosty, odpowiednio o 94% i 84%. Xpeng również wypadł dobrze, sprzedając ponad 1000 sztuk.
Grupa Volkswagen nadal przewodziła rynkowi z udziałem na poziomie 25,8%. Stellantis znalazł się na drugim miejscu, ale stracił 2,6 punktu udziału w porównaniu z lutym 2024 r. z powodu dwucyfrowych spadków w Citroen, Opel/Vauxhall i Fiat. Grupa Renault była liderem miesiąca, z 12% wzrostem wolumenu i wzrostem udziału w rynku o 1,5 punktu. Silne wyniki grupy w lutym można przypisać pozytywnym wynikom Renault Clio, Dacii Duster oraz nowego Renault Symbioz i Renault 5.
Dużą część sukcesu Renault odnotowano w segmencie pojazdów elektrycznych, w lutym zarejestrowano 9400 pojazdów elektrycznych, co stanowi wzrost o 96%. Francuskiego producenta wyprzedził jedynie Volkswagen, który odnotował 108% wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych. Inne silne wzrosty w segmencie BEV obejmują Audi (+67%), Kia (+56%), Skoda (+63%), Citroen (+190%), Cupra (+179%), Mini (+804%) i Ford (+146%). Natomiast Tesla, Volvo, MG, Fiat, Jeep i Smart odnotowały spadki.
Sandero znów prowadzi
Dacia Sandero po raz kolejny prowadziła w rankingu według modelu jako najczęściej rejestrowany nowy pojazd w Europie w ciągu miesiąca. Tymczasem drugą pozycję zajął Citroen C3, którego nowa generacja jest już szeroko dostępna. Renault Clio znalazło się tuż za nim na trzecim miejscu dzięki 22% wzrostowi wolumenu – drugie najlepsze w pierwszej dziesiątce, wyprzedzone jedynie przez Volkswagena Tiguana, na dziewiątej pozycji, który odnotował 43% wzrost rejestracji.
Tesla Model Y i Skoda Octavia wypadły z pierwszej dziesiątki rankingu modeli, ustępując miejsca Dacii Duster i Volkswagenowi Tiguan. Najlepiej radzące sobie modele w pierwszej setce to: Peugeot 3008 (+40%), MG ZS (+47%), Skoda Kodiaq (+32%), Jeep Avenger (+40%), Volkswagen ID.4 (+150%), Volkswagen ID.3 (+114%), Skoda Enyaq (+41%), Mini Countryman (+109%), BMW serii 5 (+54%), Fiat 600 (+369%), Audi A5 (+181%), Audi A6 (+74%), Mercedes klasy E (+49%) i Cupra Born (+64%).
* UE-25 + Wielka Brytania, Norwegia i Szwajcaria