Zbadano, kiedy opłaca się elektryfikować flotę
- 26 maja 2021 13:34
- : : autor: AMC
18 tygodni, 6 samochodów, 24,5 tys. przejechanych kilometrów, 15 zaangażowanych partnerów – Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) podsumowało wyniki badania ELAB Miasto Czystego Transportu, największego projektu pilotażowego sektora elektromobilności w Polsce i w regionie CEE. Całkowity koszt posiadania (TCO) samochodów elektrycznych i spalinowych może wyrównać się już przed upływem roku od rozpoczęcia eksploatacji - informuje PSPA.
– W ramach projektu przeprowadzono wieloetapowy pilotaż, który pozwolił na zgromadzenie obszernej bazy danych w realnych warunkach użytkowania samochodów elektrycznych i spalinowych. Badanie zaadresowało 6 obszarów kluczowych z perspektywy przedsiębiorców planujących elektryfikację firmowej floty. Wyniki pilotażu posłużyły do porównania całkowitych kosztów posiadania (TCO) samochodów elektrycznych i spalinowych, oceny ich wpływu na środowisko, a także analizy wyzwań związanych z wymianą parku samochodowego na elektryczny. Projekt pozwolił także ustalić wpływ masy przewożonych ładunków na zasięg pojazdów zeroemisyjnych, określić etapy planowania prywatnej infrastruktury ładowania oraz ocenić potencjał wdrożeniowy stacji ładowania zintegrowanych z oświetleniem miejskim – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
PSPA zainicjowało projekt ELAB wspólnie z Miastem Łódź, które było gospodarzem badania. W projekt zaangażowało się 15 podmiotów z całego łańcucha wartości elektromobilności. Renault Polska dostarczyło samochody elektryczne (osobowe Zoe, a także dostawcze Kangoo Z.E. i Master Z.E.) oraz odpowiadające im modele spalinowe (Clio, Kangoo i Master). Pojazdy były użytkowane w ramach szeregu różnego rodzaju zastosowań. DHL Parcel, H&M, IKEA, InPost, Rhenus Delivery Services oraz Veolia eksploatowały testowane samochody przy realizacji celów związanych z bieżącą działalnością przedsiębiorstw, w tym m.in. usług serwisowych oraz dostaw ostatniej mili.
W informacji prasowej czytamy, że przeprowadzenie pilotażu wymagało zapewnienia dostępu do infrastruktury ładowania. Firma EVBox odpowiadała za dostawę i montaż naściennych stacji typu wallbox, zaś EV Charge dostarczył ładowarki zintegrowane z oświetleniem ulicznym. Partnerzy infrastrukturalni badania agregowali ponadto dane dotyczące ilości energii pobieranej przez pojazdy elektryczne.
– Testy pilotażowe w ramach projektutrwały łącznie 18 tygodni, podczas których badane pojazdy w ciągu ponad 600 godzin przejechały w sumie dystans 24 500 km, odbywając więcej niż 2300 różnych podróży – mówi Albert Kania z PSPA, Koordynator Projektu ELAB.